Biedroneczki

Witamy na stronie grupy Biedroneczki

Wszystkim Rodzicom i dzieciom starym obyczajem przesyłamy wiosenne życzenia, samych słonecznych, wesołych i rodzinnych Świąt Wielkanocnych. Życzą panie z grupy Biedronki.

 

Bal w naszej grupie
Pozdrawiamy Babcie i Dziadków z okazji Ich Święta
Nasze zimowe zabawy

 

 

 

 

 

 

Wiersz dla Babci i Dziadzia

Dziadku mój, uśmiechnij się.

przecież dzisiaj jest twój dzień.

Dlatego przesyłam Ci całusa mocnego

życząc Ci wszystkiego najlepszego.

 

Dzisiaj też Babci życzenia złożę.

W wiązankę kwiatów serduszko włożę

i wiem, że bardzo będzie się cieszyć

kiedy zobaczy, że do niej śpieszę.

 

Babcia i Dziadek najlepsi w świecie!

Wszystkim wam powiem, bo wy nie wiecie.

Bardzo Ich kocham, ściskam za szyję.

niech będą zdrowi i 100 lat żyją!

 

BABCIU DZIADKU – Piosenka dla Dzieci – Bing video

 

Zdrowych, wesołych Świąt Bożego Narodzenia dla wszystkich dzieci i Rodziców życzą pani Marta, pani Renatka i pani Wioletka.
Mikołajki
Dzień Pluszowego Misia

 

Biedronki wesoło się bawią

 

Zajęcia z języka angielskiego z okazji Święta Pluszowego Misia

 

Święto Niepodległości  w Biedronkach
10 listopada obchodziliśmy „urodziny” naszej Ojczyzny.  Śpiewaliśmy pieśni patriotyczne, recytowaliśmy wiersze. Ponieważ rodzina Marii pochodzi z Armenii, oprócz flagi Polski, zrobiliśmy też flagę jej ojczystego kraju.

 

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego Biedroneczki zjawiły się i zabrały do pracy. Choć jest to trudny czas z powodu pandemii.

Tydzień: 22- 26.06.2020r.

Temat: Wakacje.

Witajcie „Biedroneczki” oto zadania dla Was.

  1. Emocje- przerażenie związane ze zgubieniem się. Słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.

Zagubiona córka”. D. Niemiec

 

Wybraliśmy się z mamą i tatą

na wyjątkową wycieczkę.

Zwiedzaliśmy krakowską starówkę,

ale zaraz, chwileczkę…

Tata tuż obok mnie robił zdjęcia.

Mama szukała pamiątek w sklepiku.

Ja przyglądałam się kamienicom,

a jest tu chyba ze sto , bez liku.

I nagle rozglądam się wkoło,

na plecach mam gęsią skórkę,

bo moi cudowni rodzice

zgubili własną córkę.

Albo ja się zgubiłam,

właściwie już nie wiem sama.

Jestem naprawdę przerażona.

Ratunku! Gdzie jest mama?

Co robić? Strach mnie obleciał…

Tętno mi przyśpieszyło.

Uwierzcie mi, w tym momencie

do śmiechu mi wcale nie było.

Stanęłam w miejscu i stoję,

stoję, stoję i czekam.

Proszę, niech rodzice mnie znajdą…

Już będę się pilnować, przyrzekam!

I nagle z ulgą zauważam,

że biegnie do mnie mama,

a tata już mi przypomina:

Nie odchodź nigdzie sama!

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza: Gdzie wybrała się dziewczynka z rodzicami? Co przydarzyło się dziewczynce? Jak się czuła dziewczynka, gdy się zgubiła? Co poczuła dziewczynka , gdy odnaleźli ją rodzice? Jak powinniście się zachować, gdy się zgubicie? Jak myślicie, czy czulibyście się , gdybyście zgubili swoich rodziców?

 

  1. Bezpieczne wakacje nad wodą i w górach.

Obejrzyjcie oba filmy i zapamiętajcie rady jak trzeba się zachować nad wodą i w górach.

https//www.youtub.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

https//www.youtub.com/watch?v=wS4SRvkvLio

https//www.youtub.com/watch?v=OiidgRGFI6O

 

  1. Lody- praca plastyczna

Potrzebne będą:

-płatki kosmetyczne

-klej

-farby

– brokat

-kolorowy papier techniczny

-brązowa pianka lub brązowa kartka z bloku technicznego

Przygotowanie: Na początku wybieramy kolor farby – to będzie smak lodów. Farbę rozcieńczamy wodą i nasączamy nią płatek kosmetyczny. Tak przygotowany płatek musi wyschnąć. Najlepiej zrobić to na słońcu, wystarczy zostawić na 2/3 godziny. W międzyczasie przygotowujemy pozostałe elementy. Z pianki wycinamy trójkąt- rożek i naklejamy go na kolorową kartkę. Następnie naklejamy wyschnięte płatki kosmetyczne- nasze lody i dekorujemy brokatem.

 

  1. Skarby w wodzie- zabawa sensoryczna

Obok dziecka stoi miska z wodą z różnymi przedmiotami, które można znaleźć w wodzie: muszle o różnych kształtach, kamyki, patyki. Dziecko z zawiązanymi oczami wkłada ręce do miski i dotyka znajdujące się tam przedmioty. Mówi jakie skarby znalazł w wodzie.

 

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne.

 

Dzieci rysują fale morskie i górskie szczyty na tackach z kaszą manną lub piaskiem.

 

 

Kochane „Biedroneczki” życzymy Wam udanych, słonecznych, radosnych i bezpiecznych wakacji- pani Marta i pani Renatka.

 

 

Zadania dla „Biedroneczek”

15-19.06.2020

Tematyka: Lato

Witajcie Kochane Dzieci. Oto zadania dla Was na nadchodzący tydzień. Nadchodzi lato i to właśnie ono będzie bohaterem tygodnia. Mamy nadzieję, że będziecie się dobrze bawić. Pozdrawiamy – Pani Marta i pani Renatka 🙂

1. Lato tuż tuż.

21. czerwca rozpocznie się lato. To najcieplejsza i najweselsza pora roku. Posłuchaj wierszyka o niej.

Przyszło dzisiaj lato.

Usiadło na ławce,

popatrzyło w górę –

fruwają latawce.

Rozgrzało słoneczko

aż do czerwoności.

Nadchodzą wakacje,

masz nam teraz gościć.

Zawołało wietrzyk

– Powiewaj nam raźnie,

ale nie za mocno,

tylko chłodź przyjaźnie.

Potem poszło dróżką

wprost przed siebie lato.

Pomachało ręką

wszystkim polnym kwiatom.

Zawołało dzieci :

– Chodźcie do mnie proszę’

wspaniałe przygody

dla Was wszystkich niosę.

Jaką pogodę przyniosło ze sobą lato. W jaki sposób upiększyło świat. Co specjalnego przygotowało dla dzieci. Z czym Tobie kojarzy się lato? Co najbardziej lubisz wtedy robić? Naucz się dwóch zwrotek wiersza na pamięć.

2.Śpiewamy letnią piosenkę.

Posłuchaj piosenki „Rodzinna wycieczka”

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Pośpiewaj i pobaw się z Brzdącami. Zwrotki ilustruj ruchem, refren śpiewaj. W przygrywkach improwizuj. Zaproś do zabawy Rodzinę. Nauczcie się piosenki. Będziecie mogli ją zaśpiewać na waszej wycieczce 🙂

Wyjeżdżamy na wycieczkę (naśladuj ruchy kierownicą)

naszym samochodem

kiedy siadam w foteliku (pokaż jak zapinasz pas)

zaczynam przygodę

ref.

Rodzinna wycieczka

na czterech kółeczkach.

Zapinamy pasy,

jedziemy na wczasy.

Ref.

Droga wije się przez pola(pokaż ręką jak wije się droga)

lasy i miasteczka.

Z mostu widać jak turyści(naśladuj wiosłowanie)

płyną na łódeczkach

ref.

Na poboczu stoją znaki (rysuj w powietrzu kształty znaków drogowych: koło, trójkąt i prostokąt)

jazdę ułatwiają.

Dzięki nim podróżujący

cel swój osiągają.

Ref.

3..Letnia burza.

Posłuchaj wiersza o burzy. Zapamiętaj jakie zjawiska atmosferyczne występują podczas niej. Powiedz w jaki sposób zwykle kończy się burza? Co wyjątkowego często się po niej pojawia na niebie?

https://www.youtube.com/watch?v=RJ0UCU3gbLE

Pamiętaj, że burzy nie trzeba się bać, trzeba tylko wiedzieć jak się podczas niej zachować. Obejrzyj z Rodzicami film na ten temat. Kacper opowie w nim czego nie należy robić w czasie burzy, a co trzeba robić, aby być bezpiecznym.

https://www.youtube.com/watch?v=8bwhZD-wWs8

4.. Tęcza

Obejrzyj film o Treflikach.

https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

Podobało Ci się? Powiedz, dlaczego Trefliki były niezadowolone i nudziły się? Co zaproponowała mama? Kto ukrył się w pudle znalezionym przez Treflinkę i Treflika? Co wspólnie narysowali? Co się stało po deszczu? Czy pamiętasz ostatnie zdanie z filmu?

Namaluj tęczę. Jeżeli nie pamiętasz kolejnych kolorów, pomoże Ci mini – wierszyk:

Człapie powoli żółwik Ziemowit, niesie grającą fujarkę.

Początkowe głoski lub sylaby w tym zdaniu są początkiem nazw kolorów tęczy od góry do dołu.

Cz – czerwony

po – pomarańczowy

żół – żółty

zie – zielony

nie – niebieski

gra – granatowy

f – fioletowy

Baw się dobrze 🙂

5. Letnie zabawy

  • „Zapach kwiatów”

Weź do ręki wstążkę lub pasek bibuły. Wyobraź sobie,że jesteś na łące i tańczysz ze wstążką. Na umówiony znak zatrzymaj się, weź wdech nosem unosząc wstążkę do góry, a na wydechu powoli opuszczaj wstążkę i długo wypuszczaj powietrze zachwycając się zapachem łąkowych kwiatów.

  • „Pogoda”

Poproś Rodziców o woreczek foliowy i kawałek gazety. Ułóż je na podłodze. Reaguj na hasła: pada deszczyk – cichutko uderzaj palcami o leżącą na podłodze gazetę;

wieje wietrzyk – lekko pocieraj palcami o woreczek foliowy

błyskawica – zakryj oczy rękami

wielki grzmot – mocno szeleść gazetą

wielki huk – mocno szeleść woreczkiem

  • „Plażowanie”

Stań boso, jak na plaży 🙂 Na sygnał podnoś woreczek foliowy palcami stóp, prawą i lewą stopą na zmianę.

  • „Letni relaks”

Zaproś Rodzinę. Połóżcie się wygodnie. Zamknijcie oczy. Posłuchajcie fragmentu utworu „Cztery pory roku. Lato ” Antonio Vivaldiego. Spróbujcie sobie wyobrazić muzykę. Opowiedzcie co zobaczyliście, gdy mieliście zamknięte oczy.

https://www.youtube.com/watch?v=k5utuXZ0tbk

Miłej zabawy 🙂

 

 

Witajcie „Biedroneczki”

Zadania na tydzień 08-12.06.2020

Tematyka: Zwierzęta duże i małe.

 

  1. Zagadki – Co to za zwierzę?

 

Kolorowych piórek ma w bród,

między oczami wielki dziób.

Ten głośny skrzek to jej zasługa,

bo to jest głośna…….papuga

 

Do konia trochę podobny

tak samo rży, gdy jest głodna.

Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,

bo to jest wesoła…….zebra

 

Szary, duże uszy i trąba,

taki ma wygląd, że bomba!

Wielki jest jak cała jabłoń,

bo to jest szary…….słoń

 

Jestem duży i wesoły,

pływam w wodzie całkiem goły.

Błoto? Co mi tam!

Ja jestem szary……..hipopotam

 

 

  1. Piosenka: Idziemy do zoo.

http//www.youtube.com/wach?v=rXz-hKkUvoM

 

  1. Film: Zwierzęta lasu.

Obejrzyj film i odpowiedz na pytania:

– Jakie zwierzę oprowadzało po lesie?

– Jaki wydawało głos?

– Jakie zwierzęta pokazano? Czy je odgadłeś?

– Jak mówi żaba, niedźwiedź?

– Gdzie mieszka niedźwiedź, żaba, ślimak, mrówka?

-Jakie zwierzęta spotkałeś podczas wycieczki do lasu?

– Jak należy zachować się w lesie? Czy pamiętasz?

http//www.youtube.com/wach?v=MhW_13nIVWY

 

  1. Grzybki” – zabawa paluszkowa

W lesie grzyby sobie rosły. dłoń zaciśnięta w pięść

Nagle wszystkie się podniosły. dłoń otwarta

Ujrzały zająca.

Wszystkie się schowały. dłoń zaciśnięta w pięść

Tylko nie ten mały. tylko mały palec wyprostowany

Przyszedł zając ugryzł go. jw. druga dłoń szczypie mały palec

Wszystkie grzyby mówią, sio! machanie dłonią

 

  1. Wąż- praca plastyczna

Wspólnie z rodzicem lub starszym rodzeństwem wykonaj węża.

http//www.youtube.com/wach?v=9Iz6IVO27aQ&

 

Miłej zabawy pozdrawiamy Was Biedroneczki pani Marta i pani Renatka.

 

 

Kochane Dzieci!

Całujemy Was mocno z okazji Waszego Święta. Życzymy Wam, żeby spełniły się Wasze najskrytsze marzenia. Rośnijcie zdrowe i szczęśliwe 🙂 Pani Marta i Pani Renatka

Propozycje zadań dla „Biedroneczek”

01.-.05.06.2020

Tematyka: Dzień Dziecka.

1. Dzieci świata.

Obejrzyj film. Spróbuj zapamiętać nazwy trzech krajów wymienionych w wierszu. Zastanów się z którym dzieckiem chciałbyś się spotkać i dlaczego?

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

2. Prawa dziecka.

Posłuchaj wiersza Marcina Byrczyńskiego „O prawach dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie

i rozpowie w świecie całym,

że dziecko to także człowiek,

tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

którym za to należą się brawa,

chcąc wielu dzieci los zmienić,

stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

i mam prawo sam wybierać z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania.

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

prawa dla dzieci na całym świecie,

byście w potrzebie z nich korzystały

najlepiej jak umiecie.

Na podstawie wiersza i własnych doświadczeń porozmawiaj z Rodzicami o swoich prawach. Pamiętaj, że oprócz praw, jak każdy człowiek, masz też obowiązki. Przypomnij, co do nich należy? Jakie są Twoje obowiązki w domu, a jakie w przedszkolu?

3. Posłuchaj piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Naucz się słów refrenu i śpiewaj razem z Brzdącami.

Jesteśmy dziećmi, chcemy miłości.

Jesteśmy dziećmi, chcemy radości.

Chcemy, by często tulono nas

i żeby miło płynął nam czas.

Piosenka jest rytmiczna i wesoła. Możesz zatańczyć z Rodziną do jej melodii. Bawcie się dobrze 🙂

4. Malujemy marzenia.

Pomyśl, o czym najbardziej marzysz? Jeśli to nie tajemnica, namaluj to lub narysuj. Możesz też użyć innej techniki plastycznej i dowolnych materiałów. Koniecznie pokaż swoje dzieło Rodzicom i opowiedz Im o nim. Kto wie, może będą mogli Ci pomóc w spełnieniu twojego marzenia.

5. Bawimy się wesoło.

  • Bajkowa gimnastyka: jesteś Pinokiem – robisz pajacyki, jesteś Kubusiem Puchatkiem – robisz przysiady, jesteś Kopciuszkiem na balu – obracasz się na palcach, jesteś smerfem Osiłkiem – robisz pompki, jesteś Maszą – biegasz po pokoju wesoło podskakując.

  • Droga – rozłóż sznurek na dywanie w dowolny sposób. Przejdź po nim dostawiając stopę do stopy. Aby utrzymać równowagę rozłóż szeroko ręce.

  • Przechodź pod sznurkiem trzymanym przez Rodziców. Pamiętaj, że nie możesz go dotknąć. Będzie coraz trudniej, ponieważ Rodzice będą opuszczać sznurek niżej i niżej… Dasz radę 🙂

Miłej zabawy 🙂

 

angielski_3-4latki

angielski_3-4latki

Zadania dla grupy „Biedronki”

Na tydzień: 25.05 – 29.05.2020r.

Temat: Święto Mamy i Taty

 

  1. Zabawa logopedyczna z lusterkiem.

Dziecko wykonuje ćwiczenia według wskazówek:

– „Całuski dla mamy i taty”- wargi mocno ściągnięte do przodu, lekko się rozchylają;

– „Obraz dla taty”- okrężne ruchy języka wokół warg- rysowanie słońca;

– „Minki mamy”- dziecko pokazuje mimiką różne stany emocjonalne mamy: złość, smutek, radość, zdziwienie.

 

  1. Wysłuchanie piosenki: „Wszyscy o tym dobrze wiecie”

http://www.youtube.com/wach?v=KJ9paslIsf4

 

  1. Wiersz: W. Konarskiego „Rano wstaje moja mama”

 

Rano wstaje moja mama

 

Rano wstaje moja mama,

Jeszcze drzemie słońce.

A mnie budzą dwa słoneczka

Wesołe, gorące.

W oczach mamy te słoneczka

Żarzą się od rana,

Przez dzień cały bez ustanku

Spoglądają na nas

Gdy wieczorem słońce zajdzie

Uśnie las i rzeczka.

Jeszcze nad mą śpiącą głową

Lśnią te dwa słoneczka.(…)

 

Zadanie dla dziecka jest odpowiedzenie na pytania: Jaka jest moja mama?, Za co kocham moją mamę?, Jak wygląda moja mama?. Pokaż ruchem jak pomagasz swojej mamie.

 

  1. Zrobię portret Taty!”- rozmowa na temat Dnia Ojca na podstawie doświadczeń dziecka i opowiadania „Portret taty” R. Piątkowskiej.

 

Portret Taty

 

Jak ja lubię rysować. A właśnie wczoraj w przedszkolu nasza pani powiedziała:

– Dzieci, zbliża się Dzień Ojca. Z tej okazji niech każde dziecko namaluje portret swojego taty. Potem oprawimy wasze rysunki w ramki i prezent gotowy.

`Wszystkie dzieci zabrały się do pracy. Malowały w skupieniu. Niektóre z przejęciem wysuwały nawet koniuszki języków, a inne przygryzały wargi.

-Tomek, zobacz- powiedział Maciek, pokazując swój rysunek.

– Mój tata jest nawet trochę podobny do twojego.

– No, chyba tak. Rysunki Wiktora i Szymona też mało się różnią od naszych- stwierdziłem.

– Za to zobacz rysunek Bartka- szepną Maciek- On namalował tacie długie włosy i kolczyk w uchu.

– No to może się pomylił i namalował swoją mamę- zaciekawiłem się.

Inne dzieci też zwróciły na rysunek Bartka.- Proszę pani, czy tak może wyglądać tato?- zapytała Ania, wskazują palcem na kartkę Bartka.

– Jego tata ma dłuższe włosy niż moja mama- zmartwiła się Marta.

– Odczepcie się- zdenerwował się Bartek.- Mój tata ma długie włosy, bo mu się tak podoba.

– Ciekawe, czy on czasem zaplata je sobie w warkoczyki?- chciała się dowiedzieć Ania.

– To nie może być tata- stwierdził Olek- bo panowie nie noszą kolczyków. To na pewno jest jego mama.

– Wcale nie.- Bartek był już bliski łez.-To jest mój tata, a wy się nie znacie!

Pani kazała powiesić dzieciom gotowe rysunki na ścianie. Jednak Bartek schował swój obrazek i nie chciał go już nikomu pokazać.

– Dzieci- powiedziała pani- tatuś Bartka nosi długie włosy i kolczyk w uchu. Bartek świetnie go namalował, bardzo mi się podoba jego praca. Tata Barta jest muzykiem, artystą, występuje na scenie. Artyści często ubierają się kolorowo, noszą długie włosy, czasem nawet je farbują na różne kolory. Ale pamiętajcie, że jeśli ktoś wygląda lub ubiera się inaczej, to nie powód, żeby się z niego śmiać lub mu dokuczać.

– Dzieci jutro w przedszkolu będzie dzień muzyczny. Poznacie różne instrumenty. Zobaczycie jak się na nich gra. To właśnie tata Bartka opowie Wam wiele ciekawych rzeczy o muzyce.

I rzeczywiście, następnego dnia tata Bartka przyniósł do przedszkola gitarę, harmonijkę, flet i skrzypce. Jakoś nikt nie wspomniał już o jego długich włosach i kolczyku w uchu.

Tata Bartka zachęcał wszystkich, by spróbowali zagrać coś na flecie i gitarze. Dzieci były zachwycone, a Bartek pękał z dumy. Już nikt nie śmiał się z jego rysunku, który Bartek nie wiadomo kiedy powiesił obok innych.

 

Pytania do dziecka: Co robiły dzieci w przedszkolu?, Dlaczego inne dzieci zainteresowały się rysunkiem Bartka?, Kim okazał się tata Bartka?, Kim jest twój tata?, Czym się zajmuje?, Co lubisz najbardziej robić ze swoim tatą?

 

  1. Kocham Cię Mamo, Kocham Cię Tato”!- praca plastyczna.

 

Przybory: kartka, farby, pędzel

Zamknij oczy. Za chwilę coś powiem, a ty spróbuj zobaczyć kolory, które tobie kojarzą się z tym wyrazem: mama. Co widzisz? Jeden kolor, a może jest ich więcej? Czy to są plamy, kolorowe kreski, a może jakieś kształty? A teraz drugie słowo, a ty zobacz czy w twojej wyobraźni pojawiły się nowe kształty lub kolory: tato. Co teraz widzisz? Zapamiętaj ten obraz. Otwór oczy i za pomocą farb spróbuj namalować to, co sobie wyobraziłeś.

 

 

Zadania dla „Biedroneczek”

18-22.05.2020.

Tematyka: Wrażenia i uczucia.

Witajcie Kochane Biedroneczki. Oto zadania dla Was na nadchodzący tydzień. Serdecznie Was pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy – Pani Marta i Pani Renatka 🙂

1. Nasze emocje

Obejrzyj film. Pobaw się z Ubu i Polą w robienie min. Wykorzystaj lustro. Przypomnij, o jakich uczuciach rozmawiali Ubu i Pola.

https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

2. Ciemność jest niezwykła.

Posłuchaj wiersza Ewy Szelburg – Zarembiny „ciemnego pokoju nie trzeba się bać.”

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,

bo w ciemnym pokoju czar może się stać…

Ach!W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,

lampa Alladyna czasami się świeci…

Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek,

spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek…

Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno

zobaczyć się można ze Śpiącą Królewną…

Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę,

opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,

a wysoka czapla chodzi wciąż po desce

i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?

Odpowiedz na pytania:

  • Dlaczego ciemnego nie trzeba się bać?

  • Jakie postacie z bajek możemy sobie wtedy wymyślić?

  • Co Ty widzisz jak jesteś w ciemnym pokoju?

  • Czy to jest miłe i dlaczego?

  • Jaką miłą postać chciałbyś/chciałabyś zobaczyć w ciemnym pokoju?

Jeśli chcesz narysuj ją 🙂

3. Wesoła gimnastyka.

Poćwicz z „Wygibasami”. Podczas zwrotek poruszaj się w dowolny sposób. Możesz np. wykonywać swoje ulubione ćwiczenia lub tańczyć. W refrenach rób to co „Wygibasy”.

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Opowiedz, w jaki nastrój wprawiła Cię piosenka. Jakie uczucia towarzyszyły Ci podczas zabawy? Jak myślisz, czy ta piosenka może przepędzić smutki? Dlaczego?

4. Masaż na dobry humor.

Pobaw się z Rodzicami i Rodzeństwem. Wykonujcie czynności, o których jest mowa w rymowance.

Żeby było nam wesoło, masujemy sobie czoło.

Raz i dwa, raz i dwa, każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj trala la la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

Policzcie wspólnie ile w waszej Rodzinie jest oczu, nosów, uszu, policzków itp. Ile rąk mają u Was dziewczyny? Ile nóg mają chłopaki? Czy więcej jest w Waszym domu damskich czy męskich nosów? Włosów nie musicie liczyć 🙂

5. Malujemy muzykę

Utwór „Preludium deszczowe op. 28 nr 15” Fryderyka Chopina opowiada o padającym deszczu. Słuchając go pierwszy raz maluj deszcz palcem w powietrzu w rytm muzyki. W czasie powtórnego słuchania maluj farbami i pędzlem na kartce. Może to być nawet bardzo duża kartka. Dostosuj dotknięcia pędzla do tempa i natężenia utworu. Gdy utwór grany jest głośniej wtedy mocniej przyciśnij pędzel do kartki. Namaluj swój deszczowy obraz słuchając muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

Bawcie się dobrze 🙂

 

 

Zadania dla grupy „Biedronki”

Na tydzień 11- 15. 05. 2020r

W krainie muzyki

 

  1. Jaki to instrument- rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dzieci.

Dziś będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie instrumenty muzyczne znacie? Czy grasz na jakimś instrumencie? Jakim? Przed dzieckiem leżą instrumenty lub ilustracje z instrumentami( fortepian, trąbka, skrzypce, flet, trójkąt, bęben). Dziecko pokazuje instrumenty, które zna. Dorosły podaje nazwę pozostałych instrumentów.

– Zapraszamy do instrument- zabawa naśladowcza

Dziecko naśladuje grę określonego instrumentu np- Teraz gra flet- dziecko naśladuje grę fletu.

 

  1. Orkiestra- rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Doroty Gellner „Mysia orkiestra”

 

Mysia orkiestra”- Dorota Gellner

 

Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.

Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenki.

Więc koty w piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały ,

i gdzieś się wyniosły, wołając:

– Ach, nie ma jak kocia muzyka!

Od mysiej niestety dostaję bzika!

 

Pytania do dziecka: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra gra dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Czy widziałeś kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

 

  1. Robimy instrumenty”- wykonanie gitary z pudełka po chusteczkach higienicznych

 

Potrzebna rzeczy:

– pudełko po chusteczkach higienicznych

– jedną plastikową rurkę

-nożyczki

– pięć gumek recepturek

– dwa paseczki taśmy dwustronnej

Taśmę dwustronną przyklejamy równolegle do krótszych boków pudełka- między krawędziami pudełka a dziurką. Dziecko przecina plastikową rurkę na pół tak, aby powstały dwie krótkie rurki i naklejają ją na pudełko, w miejscu dwustronnej taśmy klejącej. Następnie dziecko nakłada gumkę recepturkę tak, aby opierały się o rurki.

Dziecko gra na wykonanym przez siebie instrumencie.

 

  1. Posłuchaj piosenki i pobaw się razem z dziećmi: „W naszym przedszkolu”

 

https//www.yutube.com/watch?y=Xs1GMhOYoW8

 

  1. Jak poradzę sobie z hałasem-rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci.

Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za dźwięk: stawianie kubka, zamykanie drzwi, przewracanie stron kartek, lanie wody do kupka, stukanie łyżką o łyżkę, tupanie nogą, stukanie łyżką o garnek. Dziecko odgaduje dźwięki. Pytanie do dziecka- Które z tych dźwięków było przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla was przyjemne a inne nie? Od czego to zależy? Rodzic mówi o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia.

 

Propozycje do pracy z dzieckiem z języka angielskiego:

angielski (3-4latki_)

http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/3-4latkicaities-classroom-worksheet-roll-the-dice-and-count-seeds.pdf

http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/Apple-seeds-3-4latki.odt

 

Propozycje zadań dla „Biedroneczek”

04.-08.05.2020

Tematyka:Polska to mój dom.

1. Symbole narodowe.

Posłuchaj wiersza „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy

Kto ty jesteś?

Polak mały.

Jaki znak twój?

Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?

Między swymi.

W jakim kraju?

W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?

Mą Ojczyzną.

Czym zdobyta?

Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?

Kocham szczerze.

A w co wierzysz?

W Polskę wierzę.

Odpowiedz na pytania:

  • Jak nazywa się nasza Ojczyzna?

  • Co to znaczy, że jesteśmy Polakami?

  • Jakie barwy ma flaga Polski?

https://www.youtube.com/watch?v=LfDv3yi5IrM

  • Posłuchaj Hymnu Narodowego. Pamiętaj, że to najważniejsza pieśń dla Polaków i należy jej słuchać i śpiewać stojąc na baczność.

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

  • Jak wygląda godło Polski?

https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY

Spróbuj zrobić takie jak na filmie. Uda Ci się 🙂

  • Jeśli chcesz naucz się wiersza na pamięć.

2. Legenda o Warsie i Sawie

Posłuchaj legendy

https://abc.tvp.pl/21710672/legenda-o-warsie-i-sawie

Odpowiedz na pytania:

  • Jak miał na imię rybak?

  • Nad jaką rzeką mieszkał?

  • Kogo spotkał, kiedy wypłynął na połów?

  • Jak wyglądała syrena?

  • Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie?

  • Jak syrena miała na imię?

  • Jakie miasto powstało nad Wisłą?

  • Czym jest dziś to miasto?

3. Śpiewamy o Polsce.

Posłuchaj piosenki. Pobaw się z Panią Marią.

https://www.youtube.com/watch?v=loOPogN3yLU

Posłuchaj jeszcze raz i jeszcze raz… Spróbuj zaśpiewać 🙂

4. Malujemy Polskę.

Powspominaj z Rodziną jakiś wasz wspólny wyjazd. Pewnie widziałaś/eś wtedy ciekawe miejsce, które Ci się spodobało i chciałabyś/chciałbyś tam wrócić. Namaluj to. Może to będzie plaża nad Bałtykiem, jezioro mazurskie, góry, a może las w pobliżu domu Babci i Dziadka. Rodzina może Ci pomóc. Może to być wasze wspólne dzieło pt „Miejsce które lubimy”. Spróbujcie znaleźć to miejsce na mapie Polski. Bawcie się dobrze:)

5. Zestaw ćwiczeń ruchowych

  • Zwiedzamy Polskę . Ustaw się w pociąg z Rodzeństwem lub z Rodzicami. Poruszajcie się po pokoju naśladując dźwięk pociągu. Zatrzymujcie się co jakiś czas wymieniając nazwę stacji – znanego Ci polskiego miasta np. Warszawa, Siedlce, Poznań, Kraków itp.

  • Mali żołnierze. Maszeruj po pokoju podnosząc wysoko kolana. Na słowa „Saperzy na poligonie!” – czołgaj się po podłodze.

  • Słońce i deszcz. Zaproś do zabawy Rodzinę. Znajdźcie sobie w pokoju miejsca, które będą waszymi domkami. Na hasło „słońce”, wypowiedziane przez wyznaczoną osobę, wyjdźcie na spacer po pokoju. Na hasło „deszcz” jak najszybciej wróćcie do domków. Kto będzie najszybszy?

  • Biało – czerwoni. Pobaw się piłką z Rodzeństwem lub Rodzicami. Rzucajcie ją do siebie wypowiadając nazwy kolorów i łapcie. Gdy usłyszycie nazwy naszych barw narodowych – biały, czerwony – nie łapcie piłki, tylko stańcie na baczność.

Miłej zabawy :)))

 

Zadania dla „Biedroneczek”

na tydzień- od 27. 04 do 30. 04

Tajemnice książek

 

  1. Kto jest potrzebny, aby powstała książka?- rozmowa na temat powstania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentu książki Zofii Staneckiej „Basia i biblioteka”

W bibliotece..

– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.

– Bibliotekarka uśmiecha się miło.- Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?

– W bibliotece!- zawołała Basia.

– W pisarni!- przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.

– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie- powiedział ktoś rozbawionym głosem.

Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.

Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypełnionej czymś torby.

– Mam na imię Róża- powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablice.- Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruje w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…

– Czekolada- zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.

Autorka roześmiała się.

– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super -moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książkę. Moc ma litera „w”.

– Wrotki!- ucieszył się Karol.

– Wy- ob… ,- podpowiada autorka(..).

 

Pytania do dziecka: Co miała na myśli autorka?( wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? ( nakierowanie dziecka na zawody: grafik, drukarz, redaktor).

 

  1. Zajęcia o emocjach- zachwyt emocjonalny stosunek do książek.

– Mole książkowe- słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

 

Mole książkowe- Dominika Niemiec

 

Otwieram książkę, jedna chwilka

i już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staję się piękną królewną

lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

rozdział od deski do deski… czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

mój zachwyt nad książkami,

bo tak jak ja są zwyczajnie

książkowymi molami.

 

Pytania do dziecka: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamieniła się dziewczynka, czytając książkę? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubisz słuchać czytanej książki? Czy jest taka książka, którą najbardziej lubisz? Dziecko ma dokończyć zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo … .

– Mol książkowy- zabawa z elementem liczenia.

Zabawa razem z książkami. Rodzic mówi wiesz a dziecko bierze więcej/mniej niż pięć książek. Zabawę powtarzamy, zmieniając liczbę książek jaką ma wziąć dziecko.

 

Zachwycamy się książkami,

jesteśmy książkowymi molami.

Gdy poczytać długo masz chęć,

weź książek więcej/ mniej niż pięć.

 

  1. Co można kupić w księgarni- rozmowa na temat księgarni na podstawie doświadczeń dzieci i zabawa dydaktyczna.

 

Przed dzieckiem rozłożone różne rzeczy- jabłko, ziemniak, rzodkiewka, jogurt, masło, bułka, trzy różne książki, zeszyt, ołówek, linijka itp. Te produkty można kupić w różnych sklepach.

Zadaniem dziecka jest porozkładanie ich na cztery miejsca- będą symbolizować różne sklepy. Dziecko próbuje odgadnąć z jakiego są sklepu( warzywniak, spożywczy, księgarnia, papierniczy). Dziecko głośno przelicza przedmioty. Pytanie do dziecka: Czy był kiedyś w księgarni? Jakie książki tam kupował? Co jeszcze poza książkami można kupić w księgarni?

 

 

  1. Tygryski- fragment bajki Joanny Papuzińskiej

 

 

Moja piżama- cała w tygryski.

A te tygryski straszne urwisy,

a te tygrysy nie chcą spać nocą,

fikają kozły, skaczą i psocą.

Mama się gniewa:- Spać trzeba teraz!

Wszystkie tygryski z piżamy zbiera,

chowa do szafy, na klucz zamyka,

żeby już dzisiaj nie mogły brykać.

Rano do pracy śpieszy się tato.

Otwiera szafę, wyjmuje palto.

Nagle wiatr dmuchną, porwał tygryski,

jakby to były jesienne listki,

i z tygryskami przez okno uciekł,

i po ogródku wszystkie rozrzucił.

 

Zadanie dla dziecka: Wyobraź sobie dokąd porwał wiatr tygryski. Weź kartkę i narysuj gdzie są tygryski. Potrzebne: kartka, kredki albo farby.

 

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych.- potrzebna książka

– Ile zrobię kroków?- książkę kładzie dziecka na głowie i idzie – liczymy ile zrobi kroków do momentu aż spadnie książka.

– W księgarni- dziecko leży na boku z pokurczonymi nogami. Na hasło: Książka się otwiera przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na bok na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Książka się zamyka wracają do pozycji wyjściowej. Na hasło: Książki stoją na półce przechodzą do stania na baczność.

Zadania dla „Biedroneczek”

20 – 24.04.2020

Dbamy o naszą planetę

1. Przyjaciele przyrody.

Posłuchaj wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”. Dowiesz się z niego jak możemy pomóc planecie, na której mieszkamy – Ziemi.

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,

wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta całą przyrodę.

To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska

– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

– W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko.

Czy wy nie wiecie okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki.

Psryk! Pamiętamy, by gasić światło.

Wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

  • Co możemy zrobić, aby chronić przyrodę i pomóc nasze planecie?

  • Czy jesteś przyjacielem przyrody?

  • W jaki sposób dbasz o planetę?

2. Drzewo.

Wykonaj „portret” drzewa. Pień i gałęzie namaluj farbą. Poczekaj aż wyschnie. Liście wyklej zieloną plasteliną lub skrawkami bibuły. Jeżeli masz inny pomysł, wykorzystaj go.

3. Film o przygodach Rodziny Treflików pt. „Śmieci”

Obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

  • Czy Trefliki posprzątały śmieci po skończonej zabawie?

  • Co się stało ze śmieciami?

  • Czy czary sprawiły, że śmieci zniknęły?

  • Jak Trefliki rozwiązały problem śmieci?

  • Jak w Twoim domu segreguje się śmieci? Porozmawiaj o tym z Rodzicami. Pomagaj im w tym codziennie.

4. Piosenka

Posłuchaj piosenki „Świat w naszych rękach”

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

W piosence pojawiło się słowo „recykling”, a także wyjaśnienie znaczenia tego słowa. Postaraj się je zapamiętać.

Zatańcz przy piosence dowolny taniec. Możesz wykorzystać kolorową chustę lub paski bibuły. Poruszaj nimi w tańcu do góry i w dół, na prawo i w lewo, okrężnie, trzep, faluj, ugniataj 🙂

5. Opowieść ruchowa „Spacer żuka”.

Słuchaj opowieści i rób to co żuk.

Pewien mały żuk poszedł na spacer (maszeruj po pokoju). Na swej drodze spotkał dużego jeża (zatrzymaj się i spójrz w górę). Jeż był tak ogromny, że żuk musiał podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył (podskakuj licząc jeden, dwa, trzy). Poszedł dalej (maszeruj), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść (idź na ugiętych kolanach ze schyloną głową). Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę. Trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami (poruszaj się po pokoju szybko poruszając nogami). Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy (połóż się na plecach). Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (zrób tak jak żuk). Mimo to nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi (przekręć się na bok, potem na brzuch i wstań). Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu (idź powoli) i położył się, aby odpocząć (połóż się na brzuchu i zwiń w kulkę).

Miłej zabawy :)))

 

Propozycje ćwiczeń logopedycznych do pracy z dzieckiem:

  1. Ćwiczenia oddechowe.

Przykłady: 

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na skrawek papieru.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika, wypychanie policzków powietrzem.
  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  • Liczenie na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdań szeptem.
  • Naśladowanie śmiechu:
  • – che- che- che
  • – cha- cha- cha
  • – ho- ho- ho
  • – chi- chi- chi.

2. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych.

Ćwiczenia warg: 

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u,            u-i-y-a-o.
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia języka: 

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie: 

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
  • Wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

Ćwiczenia policzków: 

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

 

Bajka artykulacyjne

„Indianie’’

 

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokanie)  i żonami (cmokanie). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy  językiem  tętent  koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most  (usta  jak  do  ,,u’’  i  kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się  (parskanie)  i dają znak, że chcą pić:  ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie:  prrr… prrr … prrr… Konie  piją (ruchy  języka  z  dołu  do  góry,  naśladujące  picie  zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie  w  złączone  ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie  i  oblizywanie  szeroko  otwartych  ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać  (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie :  a-e-o, y-u-i   (przeciągamy  samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem  przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokanie ) i żonami (cmokanie ).

 

 

 

Drodzy Rodzice!

Przesyłamy 2 e-book’i z pomysłami! Pod linkiem znajdziecie aż 35 pomysłów na to, co można zrobić z dzieckiem w domu! 

E-booki są dostępne za pośrednictwem tego linku: https://drive.google.com/open?id=1jq5pTXL26aV8_fkCF1QvOeAZS99iRaUfproszę to skopiować i wstawić w pasek górny przeglądarki

 Dajcie znać co o nich myślicie!

 

 

Zadania dla dzieci na tydzień od 14.04 do 17.04

 

  1. Czym nakarmię kota, a czym konia?- pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt.

Pytanie do dziecka: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? ( Dziecko podaje swoje pomysły. Nakierowanie dziecka tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie żywienie.)

 

Wiersz: „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”

 

To jest Filik- kotek bury.

Ma wąski i pazurki.

Dobry jest ten kotek Filik:

chcę, by wszyscy mleko pili.

 

Staną Filik przy kurniku.

– Czy chcesz mleka koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną

na śniadanko jedli ziarno.

 

Koło żłobu stoi konik

Fiki ładnie się ukłonił!

– Lubisz mleko?- Nie, ja rano

smaczny owies jem i siano.

 

Do królika kotek poszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewem:

chrupu, chrupu- gryzł marchewkę.

 

Przed gołąbkiem Flik staje,

Słodkie mleczko mu podaje.

– Wypij mleczko sam Fiku

ja mam groszek w gołębniku.

 

Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleczko masz ochotę?

-Nie, Fiku, bo ja przecież

jem zieloną trawkę w lecie.

 

Koło furtki kózka biała

także mleka pić nie chciała

– Zabierz sobie kotku dzbanek!

Ja jem liście kapuściane.

 

Poszedł kotek do motylka

i dzbanuszek mu nachyla.

Ale motyl tam na łące

pije z kwiatka sok pachnący.

 

Teraz kotek mleko niesie

do wiewiórki w ciemnym lesie.

Na sosence wiewióreczka

gryzie orzech, nie chce mleka.

 

Wraca kotek. Koło płotka

na ścieżynce jeża spotkała.

Jeżyk woła go z daleka:

– Bury kotku, daj mi mleka!

O, bo jeże tak, jak kotki,

bardzo lubią mleczko słodkie.

Pytania do dzieci: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi) Jakie zwierzęta jedzą siano? ( krowy, kozy, owce, konie) Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie) Co jedzą kozy? ( siano, marchew, kukurydzę, groch) Co jedzą motyle? ( nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce, które spijają za pomocą trąbki) Co je wiewiórka? ( orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych- żołędzie, nasiona klonu, młode pąki, grzyby) Co je jeż? ( owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki, myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki-są ssakami. Nie można je karmić krowim mlekiem– choć je bardzo lubią, dostają bowiem biegunki.)

 

  1. Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?- rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i doświadczeń dziecka.

Pytanie do dziecka: Jakie znasz maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia maszyny. Pokazujemy dziecku maszyny rolnicze i mówimy do czego służą.

– Kombajn zbożowy- ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

– Traktor- maszyna wielofunkcyjna Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystać przy różnych pracach.

-Pług- narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, , aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

– Bela prasująca- służy do zbierania siana z pola i zwijania go w belę.

– Siewnik- maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

– Silos- zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim do niego trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Po rozmowie z dzieckiem zadaniem będzie zbudowanie z klocków dowolnej maszyny rolniczej.

 

  1. Mamy dużo pracy- zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej porze roku.

 

Potrzebne będą kartki w czterech kolorach:

biała- oznacza zimę;

zielona- oznacza wiosnę;

żółta- oznacza lato;

czerwona- oznacza jesień.

Dziecko wybiera daną kartkę i mówi jaką jest porą roku. Zadaniem dziecka będzie pokazać to co mówi rodzic.

Tekst. 1.

Zima– Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składa. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.

Test 2.

Wiosna– Trawa jest już zielona i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już weszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się kurczęta, cielęta i źrebięta.

Tekst 3.

Lato– Lato to czas na wsi żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wiele innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniaku zbiera pomidory, fasolę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodne.

Tekst 4.

Jesień– Dni są coraz krótsze i należy się śpieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pole. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbioru jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniaku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.

 

  1. Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią, zimą?- wykonanie pracy plastycznej.

 

Potrzebne będą: kartka biała, kredki lub farby, kolorowe kartki lub gazety do wyklejania, klej.

 

Zadaniem dziecka jest narysowanie i wyklejenie wybranej pory roku.

 

  1. Zestaw zabaw ruchowych:

– Maszyny rolnicze- dziecko ruchem i głosem naśladuje maszynę rolniczą np. traktor, kombajn, wóz koniem..

– Koci spacer- potrzebny sznurek lub wąski pas tkaniny, brzeg dywanu itp.- ćwiczenie równoważne- Dziecko idzie stopa za stopą, ręce ma rozłożone w bok, jak po równoważni.

– Berek kucany- dziecko biega po wyznaczonym terenie na umówiony znak np. klaśnięcie ręki robi przysiad.

Propozycje zadań do pracy z dziećmi od 06.04. do 10.04.2020

Tematyka: Wielkanoc.

1. Siejemy rzeżuchę.

Ułóż grubą warstwę waty w płytkim naczyniu np. na talerzu. Wysyp równomiernie nasiona rzeżuchy. Podlej je. Ustaw hodowlę w nasłonecznionym miejscu. Obserwuj wzrost rośliny. Regularnie ją podlewaj. Możesz wykorzystać rzeżuchę do wielkanocnej dekoracji, a przede wszystkim jako zdrowy dodatek do kanapek.

2. Piosenka „Wełniany baranek” https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Posłuchaj piosenki. Odpowiedz na pytania:

  • W co jest ubrany baranek?

  • Z czego ma łebek?

Pobaw się z Rodziną przy piosence. Pośpiewajcie wspólnie.

Ten mały nasz baranek poruszamy się w prawo

wszyściutko ma wełniane

lali la, lali la, lali la zatrzymujemy się, machamy rękami

Wełniane ma trzewiczki, poruszamy się w lewo

wełniane rękawiczki

lali la, lali la, lali la zatrzymujemy się, machamy rękami

Co tu robisz baranku? poruszamy się do przodu unosząc ręce

Chłodno dzisiaj od ranka

chmurki w niebie jak pianka poruszamy się do tyłu opuszczając ręce

lali la, lali la, lali la. zatrzymujemy się, machami rękami

Wełniane masz trzewiczki poruszamy się w prawo

wełniane rękawiczki

lali la, lali la, lali la. zatrzymujemy się, machamy rękami

Ten mały nasz baranek poruszamy się w lewo

wszyściutko ma wełniane

lali la, lali la, lali la. zatrzymujemy się, machamy rękami

W kołnierzu futra pełnym poruszamy się w prawo

ma łebek cały z wełny

lali la, lali la,lali la. zatrzymujemy się, machamy rękami

Ślicznie ci jest baranku poruszamy się do przodu unosząc ręce

w tym wełnianym ubranku

ślicznie jest ci baranku poruszamy się do tyłu opuszczając ręce

lali la, lali la, lali la. zatrzymujemy się, machamy rękami

W kołnierzy futra pełnym poruszamy się w lewo

masz łebek cały z wełny

lali la, lali la, lali la. zatrzymujemy się, machamy rękami

3. Robimy pisanki.

Wykonaj pisanki dowolną techniką. Możesz je pomalować farbą lub markerem. Będą piękne jak okleisz je paskami bibuły lub skrawkami tkaniny. Plastelina też się może przydać. A może masz własny pomysł?

4. Rozwiąż zagadki:

  • Usiadły na gałązce wierzby

kotki, jak na obrazie.

Są szare i puchate.

Pewnie już wiesz, że to………bazie

  • Gdy skorupka jajka pęka,

wychodzi z jajeczka.

Wygląda wtedy jak mała,

żółciutka kuleczka. Kurczak

  • Mogą zaszywać się w lesie

lub skakać po łące.

Mogą też być z czekolady.

Wiesz już? To ……………zające.

  • Wełniane ma trzewiczki,

wełniane rękawiczki.

Te i inne ubranka

należą do ………..baranka.

5. Poćwicz z Rodzeństwem lub Rodzicami

  • Skaczące żabki – poskaczcie po pokoju naśladując żabki.

  • Jajko na łyżce – spróbujcie przenieść gotowane jajko na łyżce stołowej z jednego miejsca na drugie. Pilnujcie, żeby nie spadło na podłogę.

  • Które dalej – na sygnał popchnijcie jajko, aby potoczyło się jak najdalej po dywanie.

  • Jajko do koszyka – turlajcie jajko do celu – okręgu ułożonego z włóczki na dywanie.

  • Jak pisanka – zwiń się w kulkę i turlaj się swobodnie po dywanie. Jak pisanka 🙂

Miłej zabawy :))))

 

 

Propozycje pracy z dziećmi od 30.03 do 3.04.2020

zwierzęta gospodarskie

 

Temat tygodnia realizowany od 23.03.20 do 27.03.20

Wiosna, wiosenka”

1. Wysłuchanie wiersza M. Frączek „Wiosna”. Rozmowa na temat jego treści, nastroju. Nauka wiersza na pamięć.

Przyszła do nas wiosna,

ciepła i radosna.

Ptaszek pięknie się śpiewa,

zielenią się drzewa.

Słonko w górze świeci,

weselą się dzieci.

Każdy dobry nastrój ma.

Niechaj wiosna długo trwa.

2. Masażyk relaksujący „Strumyczek”

– Tu płynie strumyczek (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa)

– Faluje, wiruje (rysujemy na plecach dziecka linię falistą)

– Tu się srebrzy, tam ginie(delikatnie drapiemy po plecach, wsuwamy palce za kołnierz)

– A tam znowu wypłynie (rysujemy na plecach linię wzdłuż kręgosłupa

– Wtem przemknęła wiewióreczka (delikatne szczypnięcie, wędrujemy dłonią na skos pleców

– Zaświeciły dwa słoneczka (zataczamy dłońmi koła na plecach)

– Spadł drobniutki deszczyk (stukamy opuszkami palców w plecy dziecka)

– Czy przeszedł cię dreszczyk? (niespodziewanie delikatnie szczypiemy dziecko w kark)

3. Zabawa słuchowa „Policz dźwięki”

Osoba dorosła wyklaskuje lub wystukuje rytm. Dziecko liczy dźwięki, a następnie układa tyle samo klocków (lub innych przedmiotów) ile usłyszało dźwięków.

4. Malowanie farbami na temat „Pani Wiosna”.

Obrazek może przedstawiać postać wyobrażoną przez dziecko lub wiosenny pejzaż.

5. Zabawa w rymowanki.

Osoba dorosła wypowiada pierwszą część zdania. Dziecko dopowiada rymujące się zakończenie.

Piotruś kochany lubi………banany.

Duży Tomek buduje………domek.

Dla ochłody zjadam……….lody.

Lata osa koło………………nosa.

Mała Zosia to ……………..samosia.

Cicho myszy, bo kot ………słyszy.

Miłej zabawy:)))

 

Propozycje pracy z dziećmi z języka angielskiego:

 

Propozycje zadań specjalnych do pracy w domu z dziećmi grupa Biedronki od 16.03 do 20.03.2020r

 

  1. Porządki- zabawa logorytmiczna. Ćwiczenia wykonywać po kilka razy.

– odkurzanie- ssanie wargi górnej i dolnej;

– sprzątanie sufitu- językiem przesuwanie po podniebieniu;

– mycie okien- językiem dotykanie do nosa i do brody;

– ścieranie kurzu- ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

  1. Praca plastyczna- Dom- malowanie palcami konturu domu.
  2. Co jest w worku?- rozpoznawanie za pomocą dotyku.

W worku( może być pod chustką- Dziecko nie może widzieć co się znajduje.) znajdują się różne przedmioty np. piłeczka, klocek, maskotka, łyżeczka itp

  1. Zabawy ruchowe z rodzeństwem. Każdą zabawę wykonujemy po kilka razy.
  • Bieg- reagowanie na sygnał;
  • Chodzenie normalnie, na palcach, na piętach;

– Stoimy wyprostowani, nogi w lekkim rozkroku, nogami nie ruszamy- są zamurowane.

  • Młynek – obrót tułowia wokół własnej osi;
  • Wiatraczek- kręcenie rękoma do przodu i do tyłu;
  • Powitanie słońca- skłon tułowia i wyprost;
  • Dzwoneczek- ręce na biodrach; skłon tułowia do przodu i do tyłu;
  • Słońce wstaje coraz wyżej a zachodzi coraz niżej- przysiad podparty- wstajemy powoli aż będziemy stać na palcach, ręce uniesione- słońce w południe- następnie opuszczamy powoli ręce i schodzimy do przysiadu- słońce zaszło ;

– leżenie na plecach.

  • Rowerek;
  • Unoszenie na przemian rąk i nóg;
  • Ręce na brzuchu- swobodny wdech i wydech;
  • Swobodny marsz.
  1. Wspólne wykonywanie wiosennych kanapek. Smacznego !