Witamy na stronie grupy Iskierki
The gallery was not found!
The gallery was not found! The gallery was not found!
W styczniu dzieci wzięły udział w projekcie czytelniczym „Wędrująca książka”.
Celem programu jest:
- Kształtowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci.
- Wyrabianie szacunku do literatury.
- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania poznawczej funkcji literatury.
- Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci.
- Rozwijanie wiary we własne możliwości.
Mikołajki
The gallery was not found!25 listopada w naszym przedszkolu, jak co roku, obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Dzieci poznały historię pluszowego misia, dowiedziały się, w jakich bajkach występują misie oraz wykonały pracę plastyczną związaną z misiem.
The gallery was not found! The gallery was not found!11 listopada obchodzimy Święto Niepodległości, z tej okazji 6-latki przygotowały uroczystą akademię. Wspólnie odśpiewaliśmy Hymn Polski oraz przedstawiliśmy krótką historię naszego kraju.
The gallery was not found! The gallery was not found!Nasze eksperymenty
The gallery was not found!W naszej grupie 30 września świętowaliśmy Dzień Chłopaka. Z tej okazji dziewczynki przygotowały dla chłopców miłe niespodzianki – kolorowe krawaty, które wręczyły swoim kolegom.
The gallery was not found!
28 września w naszej grupie obchodziliśmy Dzień Jabłka. Starszaki poznały różne gatunki jabłek, rozpoznawały zapach i smak tych owoców oraz zdobywały wiadomości na temat potraw i przetworów z jabłek. Były również okazje do wykonania zadań matematycznych typu przeliczanie jabłek, porównywanie wielkości, segregowanie jabłek ze względu na kolor. Dzieci układały puzzle ze zdjęciem jabłek oraz kolorowały kontur tych owoców.
The gallery was not found!
Dnia 21 września starszaki wybrały się na wycieczkę w poszukiwaniu oznak jesieni. Dzieci spacerowały, obserwowały otaczającą nas przyrodę oraz wsłuchiwały się w jej odgłosy. Następnego dnia z kolorowych liści dzieci wykonały pracę plastyczną – Pani Jesień.
The gallery was not found!
Dnia 15 września w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Kropki.
Z tej okazji dzieci założyły ubrania w kropki oraz poznały nową figurę geometryczną – koło. Były również zabawy edukacyjne z kropkami, a także ćwiczenia grafomotoryczne w rysowaniu koła.
The gallery was not found!
14 września dzieci z naszej grupy udały się na wycieczkę na pobliskie skrzyżowanie. Starszaki przypomniały sobie o zasadach ruchu drogowego oraz jak poruszać się bezpiecznie.
The gallery was not found!
Propozycja zajęć o tematyce Wakacje w dniach 22.06-26.06.2020
Propozycja zajęć zdalnych od 14.06 do 19.06
Temat: Lato. Po czym można poznać, że nadeszło lato?
Witajcie kochane Iskierki. Przygotowałyśmy dla Was w tym tygodniu propozycje zajęć o lecie, które zbliża się do nas wielkimi krokami.
1
a) „lato, lato” – przygotowujemy karteczki z miesiącami” CZERWIEC, STYCZEŃ, GRUDZIEŃ, WRZESIEŃ. Prosimy aby dzieci poukładały kartki zgodnie z kolejnością występowania miesięcy w roku.
Zadajemy pytanie: W jakim miesiącu rozpoczyna się lato?
Dziecko stara się wskazać odpowiednią kartkę.
Możemy zapytać czy dziecko wie którego dnia rozpoczyna się astronomiczne lato.
b) „Po czym można poznać lato?” – Dziecko wykonuje pracę plastyczną na kartce papieru i rysuje co kojarzy mu się z latem.
2
a) Zapraszamy teraz na spacer. Zabieramy ze sobą bańki – zabarwiamy płyn do baniek farbami lub barwnikami spożywczymi. Dziecko robi bańki bardzo blisko dużej kartki – rozpryskują płyn i w ten sposób tworzą barwne kompozycje.
b) „Porządkowanie kąciki książek” – segregowanie książek według wielkości i grubości.
3.
a) Na pewno zastanawiałyście się jak powstaje burza. Dlatego wykonacie wspólnie z rodzicami eksperyment. Na szklance umieszczamy kawałek szklanki (np. denko od puszki). Nadmuchujemy balon i energicznie pocieramy go kawałkiem wełnianej szmatki. Dziecko kładzie balon na blaszce i zbliża do niej palec.
Pytamy: Co się stało?
W wyniku pocierania balonika wytwarzają się ładunki elektryczne i przeskakuje iskra (jak błyskawica)
Pytamy: Czy znają jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice).
b) Praca z KP4.33b – utrwalenie właściwości zachowań w czasie burzy.
Co można zaobserwować na niebie po burzy w słoneczny dzień?
4.
a) Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę– zadajemy dzieciom pytania jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami. Kiedy i gdzie można zaobserwować tęcze? Możemy również pokazać dzieciom zdjęcia.
b) malowanie tęczy farbami na kartkach papieru
Pytanie: Jakie kolory wchodzą w skład tęczy? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i fioletowy).
5.
a) Czy znacie zwierzęta i owady, które występują na łące? Wymieńcie je proszę.
Dzieci wymieniają nazwy: pszczoła, ślimak, motyl, mrówka, kret, bocian, biedronka, konik polny.Pokazujemy odpowiednie zdjęcia. Dla utrwalenia możemy wydrukować obrazki.
b) „biedronki” – wykonamy teraz pracę plastyczną z kolorowych pasków papierów. Będą nam potrzebne kartki w kolorze czarnym, czerwonym i białym. Z czerwonego papieru dzieci wycinają koło, które będzie podstawą grzbietu biedronki, oraz dużo cienkich pasków. Końcówki pasków przyklejają do koła tak, aby środkowa część stworzyła łuk. Przyklejają kolejne paski obok, tak aby stworzyć przestrzenny kształt tułowia biedronki. ( kształt ma przypominać kłębek włóczki). Następnie z czarnego papieru wycinają buźkę z czułkami i kropki. Z białego papieru natomiast wycinają oczy z czarnymi źrenicami. Doklejają elementy biedronki.
Zachęcamy rodziców i dzieci do spędzenia wspólnie czasu na świeżym powietrzu.
Pozdrawiamy bardzo serdecznie
Pani Kasia i Pani Ola.
Propozycja zajęć zdalnych od 08.06-12.06.2020
Propozycja pracy zdalnej od 1.06 do 5.06.2020r.
Temat: Dzień Dziecka
Witajcie Iskierki! Na poprawę humoru wysyłamy Wam wesoły wierszyk z okazji Dnia Dziecka.
Dziś Iskiereczki święto mają,
Cieszą się mocno i chichrają,
Chcą by składać im życzenia,
Więc życzmy im w życiu powodzenia!
Rośnijcie duże i wysokie,
Zdrowe, bystre, zawsze uśmiechnięte,
Korzystajcie z dzieciństwa ile tylko się da,
Pamiętajcie, że życie to nie tylko nauka i obowiązki, ale także świetna zabawa! 🙂
życzą Pani Kasia i Pani Ola.
1.
a) Zabawy poranne
-
marsz z przysiadami – dzieci maszerują po pokoju na hasło „hej!” wykonują przysiad, po czym maszerują dalej.
-
„witajcia plecy” – jedno dziecko stoi tyłem do rodzica, a na hasło: „już!” – idą tyłem tak, aby dotknąć pleców rodzica.
-
„mosty” – rodzic stoi w rozkroku, a dziecko przechodzi na czworaka pod jego nogami.
b) Teraz pobawimy się w zabawę pt „Różnicę”
Osoby uczestniczące w zabawie siadają w kręgu, a dziecko rzuca piłką i prosi o podanie przeciwnego słowa np. (duży – mały, chudy – gruby, stary – młody, wysoki – niski)
c) Wykonajcie wspólnie z rodzicami pracę plastyczną o tematyce poczucia wspólnoty pt „Stemplowane serce” – przygotowujemy duży arkusz papieru, na którym rysujemy wielkie serce. Pod sercem zapisujemy imię dziecka. Dziecko składa pod swoim imieniem podpis w formie odcisku palca, umoczonego w farbie (warto tak pomieszać kolory, aby każde dziecko otrzymało nieco inny odcień)
2.
a) Prosimy o wykonanie kart pracy na temat samego siebie, dzielenie się z innymi informacjami o sobie. Dzieci wykonują kartę pracy, która stanie się odpowiedzią na temat swojej osoby.
Praca z KP4.26b
b) „Kim będę w przyszłości?” – zabawa w określanie przez dzieci zawodów, które chcą wykonywać w przyszłości. Wspólnie z rodzicami zapisują je na kartach, rodzic może wydrukować obrazki, przedstawiające różne zawody.
C) Porozmawiamy teraz na temat wiersza
„Dzieci świata”
Wincenty Faber
W Afryce w szkole na lekcji
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie pada śnieg,
A jego rówieśnik Eskimos,
Ten w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Z wiersza: Z jakich stron świata pochodziły dzieci z wiersza?
-
dzieci starają się podać nazwę narodowości. Następnie odszukują dzieci występujące w wierszu wśród rozsypanych zdjęć z dziećmi z różnych stron świata.
Z czego śmiały się afrykańskie dzieci? W co nie uwierzyli Eskimosi? Co łączy wszystkie dzieci na świecie?
3.
a) Posłuchamy teraz muzyki z różnych stron świata.
Dzieci słuchają muzyki z różnych stron świata (z zasobów własnych). Staramy się dobrać zdjęcia dzieci do muzyki. Włączamy muzykę pochodzącą zza granicy naszego kraju.
Niemcy: https://www.youtube.com/watch?v=wcibw-m8tRk
Włochy: https://www.youtube.com/watch?v=_sHspeN2Xms
Stany Zjednoczone: https://www.youtube.com/watch?v=eegWzglBMh0
Rosja: https://www.youtube.com/watch?v=JU83cgw3Z_4
Japonia: https://www.youtube.com/watch?v=kSkMafShiOw
b) Wykonamy teraz rysunek do wierszyka. Dzieci mają narysować kolegę lub koleżankę, któr* jest inn*. Do wykonania rysunku używają pasteli olejowych. Podczas rysowania uczą się wierszyka na pamięć.
Polubić różnice
Dominika Niemiec
Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,
inny ma wygląd albo ubranie,
mieszka w innym miejscu, je co innego,
bawi się inaczej – może być twym kolegą.
Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,
a te różnice polubić spróbujesz.
C) A teraz dowiemy się jak bawią się w Indiach i krajach Skandynawskich i tych cieplejszych latynoskich.
1. Dzieci w Indiach spędzają wolny czas grając w kabaddi. Nazwa w języku hindi oznacza „utrzymać oddech” i podpowiada reguły gry. Dzieci dzielą się na dwa zespoły i ustawiają naprzeciwko siebie na prostokątnym boisku. Po sygnale wytypowany zawodnik wbiega na pole przeciwników i krzycząc jednym tchem: kabaddi musi dotknąć jak największą liczbę rywali. Zanim skończy okrzyk ma za zadanie wrócić na stronę swojej drużyny. Inną popularną zabawą w tym południowym zakątku Azji jest rangoli, tradycyjna sztuka tworzenia barwnych kompozycji na ziemi. Hindusi tworzą je z ziaren ryżu, piasku, zbóż, płatków kwiatów, czy malują je kredą. Wielobarwne ornamenty wznoszone są przed tradycyjnymi świętami, jednak maluchy potrafią godzinami leżeć na ziemi tworząc mozaiki bez żadnej okazji.
2. W chłodnej Skandynawii tradycyjną zabawą jest kubb, gra plenerowa dla dwóch drużyn mająca wiele wspólnego z popularnymi kręglami. Kubb polega na strącaniu zbijakami obrońców przeciwnej drużyny w celu wyeliminowania króla stojącego na środku boiska. Wszystkie elementy służące w zabawie wykonane są z drewna, jednak nie bez powodu kubb nazywa się grą Wikingów, dla których Skandynawia była niegdyś areną ciągłych bitew i wojen.
3. Jeszcze inaczej bawią się dzieci w krajach latynoskich. Tam popularną zabawą jest piñata, taneczne pląsy organizowane najczęściej w czasie urodzinowych fiest. Dzieci przygotowują papierową kulę – piñatę, wypełnioną migdałami w słodkim lukrze, ciastkami i wszelkimi łakociami, którą potem wieszają na gałęzi drzewa. Solenizant z zawiązanymi oczami kręci się w kółko do rytmu muzyki, po czym przy użyciu specjalnego kija musi rozbić kulę i złapać jak najwięcej słodyczy. Ten zwyczaj ma bardzo bogatą tradycję i religijny charakter, a samo strącanie piñaty obrazowało walkę dobra ze złem.
4.
a) Dowiemy się jakie prawa mają dzieci tym razem nie tylko z Polski, a z całego świata.
– Prawo do życia
– Prawo do informacji
– Prawo do wychowania w rodzinie
– Prawo do wyrażania własnych poglądów
– Prawo do prywatności
– Prawo do edukacji (nauki)
– Prawo do godziwych warunków socjalnych
– Prawo do odpoczynku (zabawy)
– Ochrona przed przemocą
– Ochrona przed konfliktem
– Ochrona w procesie karnym
– Prawo do znajomości swoich praw i powoływania się na nie
Proszę o zapoznanie dzieci z działalnością UNICEF’u.
B) Czas na kalambury
„ Co to za prawo?” – Jedno dziecko pokazuje (lub rysuje) wylosowane prawo, a rodzic próbuje zgadnąć i następuje zmiana.
c) „Prawa Dziecka” – Iskierki, przygotujcie plakat, spisanie praw dzieci. Rodzice przygotowują duży arkusz papieru. Rodzic zapisuje hasło: „PRAWA DZIECKA”. Dziecko odrysowuje swoje dłonie, najlepiej złączone z kawałkiem nadgarstka, jedne pod drugimi, z jednej i z drugiej strony napisu. Po tym następuje burza mózgów. Rodzic zapisuje jak najprościej prawa podane przez dzieci – może użyć symboli.
5.
a) Obejrzyjcie krótki filmik edukacyjny o dzieciach żyjących na dalekich kontynentach
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
Podobało się? 🙂
B) A na koniec piosenka podsumowująca cały temat.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Życzymy Wam dużo uśmiechu na co dzień
Pani Kasia i Pani Ola
Propozycja pracy zdalnej Święto Mamy i Taty. 25.05-29.05. 2020
JAK BÓG STWORZYŁ MAMĘ
Dobry Bóg zdecydował, że stworzy… MATKĘ.
Męczył się z tym już od sześciu dni, kiedy pojawił się przed Nim anioł i zapytał:
– To na nią tracisz tak dużo czasu, tak?
Bóg rzekł:
– Owszem, ale czy przeczytałeś dokładnie to zarządzenie?
Posłuchaj, ona musi nadawać się do mycia prania,
lecz nie może być z plastiku… powinna składać się ze stu osiemdziesięciu części,
z których każda musi być wymienialna…
żywić się kawą i resztkami jedzenia z poprzedniego dnia…
umieć pocałować w taki sposób, by wyleczyć wszystko –
od bolącej skaleczonej nogi aż po złamane serce…
no i musi mieć do pracy sześć par rąk.
Anioł z niedowierzaniem potrząsnął głową:
– Sześć par?
– Tak! Ale cała trudność nic polega na rykach
– rzekł dobry Bóg.
Najbardziej skomplikowane są trzy pary oczu, które musi posiadać mama.
– Tak dużo?
Bóg przytaknął:
-Jedna para, by widzieć wszystko przez zamknięte drzwi,
zamiast pytać: „Dzieci, co tam wyprawiacie?”.
Druga para ma być umieszczona z tyłu głowy,
aby mogła widzieć to, czego nie powinna oglądać,
ale o czym koniecznie musi wiedzieć. I jeszcze jedna para,
żeby po kryjomu przesłać spojrzenie synowi,
który wpadł w tarapaty: „Rozumiem to i kocham cię”.
– Panie – rzekł anioł, kładąc Boga rękę na ramieniu – połóż się spać.
Jutro te jest dzień
– Nie mogę odparł Bóg a zresztą już prawie skończyłem.
Udało mi się osiągnąć to, że sama zdrowieje, jeśli jest chora,
że potrafi przygotować sobotnio-niedzielny obiad
na sześć osób z pół kilograma mielonego misa
oraz jest w stanie utrzyma pod prysznicem dziewięcioletniego chłopca.
Anioł powoli obszedł ze wszystkich stron model matki,
przyglądając mu się uważnie, a potem westchnął:
– Jest zbyt delikatna.
– Ale za to jaka odporna! – rzekł z zapałem Pan.
– Zupełnie nie masz pojęcia o tym,
co potrafi osiągnąć lub wytrzymać taka jedna mama.
– Czy umie myśleć?
– Nie tylko. Potrafi także zrobić najlepszy użytek z szarych komórek
oraz dochodzić do kompromisów.
Anioł pokiwał głową,
podszedł do modelu matki przesunął palcem po jego policzku.
– Tutaj coś przecieka – stwierdził.
– Nic tutaj nie przecieka – uciął krótko Pan. – To łza.
– A do czego to służy?
– Wyraża radość, smutek, rozczarowanie, ból, samotność i dumę.
– Jesteś genialny! – zawołał anioł.
– Prawdę mówiąc, to nie ja umieściłem tutaj tę łzę
– melancholijnie westchnął Bóg.
To nie Bóg stworzył łzy. Dlaczego zatem my mielibyśmy to czynić?
Kochane Mamy
Dziękuję za to wszystko,
Czym dobroć jest na ziemi,
Że Jesteś najważniejsza,
Że tego nikt nie zmieni,
Że jeden dzień najpiękniej
W mym sercu jaśnieć musi:
Dla jednych to Dzień Matki,
A dla mnie Dzień Mamusi.
Propozycje zajęć zdalnych od 18.05 do 22.05.2020 r.
Temat: Wrażenia i emocje
Witajcie Iskierki, przygotowałyśmy dzisiaj szereg zabaw i zajęć o emocjach. Zapraszamy do zabawy.
1.
A) Zaproponujemy Wam dzisiaj zabawy poranne:
- Berek – Stójka – Dziecko jest berkiem i otrzymuje niewielką piłkę (miękką). Berek rzuca piłkę w osobę i jeśli trafi, ta osoba staje się berkiem.
- Przekraczanie linki – wiążemy linkę 30 cm nad ziemią. Dziecko przekracza linkę tak, aby jej nie dotknąć.
- Drabinka – kładziemy na podłodze skakanki lub sznureczki. Dziecko przebiega z wysoko uniesionymi kolanami, aby nie dotknąć sznurka lub skakanki.
B) Nasze emocje
Przygotowałyśmy dla Was krzyżówkę, którą na pewno z łatwością rozwiążecie.
Postarajcie się najpierw rozwiązać zagadki, a rodzice pomogą Wam wpisać je w odpowiednie kratki. Z utworzonych wyrazów ma powstać wyraz „emocje”.
- Służy do mierzenie – ZEGAR
- Budynek, w którym mieszkamy – DOM
- Żółty owad w czarne paski – OSA
- Następuje po dniu – NOC
- Polska to nasz… – KRAJ
- Kolorowe do rysowania – KREDKI
Pytamy dzieci: Jakie hasło powstało? Co ono oznacza? Czym są emocje? Jakie emocje znacie?
Rodzice czytają wyrazy, a dzieci powtarzają, wyodrębniając pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie.
C) Zgadnij emocje odgadywanie emocji po minie opisywanie cech charakterystycznych. Dziecko odlicza 1..2…3..minę pokaż Ty. Rodzic pokazuje jedną z emocji za pomocą mimiki. Dziecko odgaduje jej nazwę. Następnie opisuje jak się objawia np. radość – uśmiech, podniesione kąciki ust dołeczki w policzkach, gniew- zmarszczone czoło i brwi zaciśnięte usta. Na koniec dziecko odczytuje globalnie wybraną przez siebie nazwę emocji.
2.
A) Spróbujcie namalować swoje emocje farbami przy „Sonata Księżycowej” L. van Bethovena pędzlem i farbami. Po skończonej pracy zastanówcie się jaki nastrój towarzyszy pracy..
B) A teraz pobawimy się w słabego i silnego zabawa inspirująca metodę Sherborne. Dziecko i rodzic siedzi na dywanie w parach oparte o siebie plecami. Technika relaksacji łagodzenie uczuć negatywnych. Dzieci leżą na dywanie, słuchając sonaty księżycowej wykonują polecenia np. rysują palcem w powietrzu chmury serduszka nutki znane literki znaki symbole.
C) Wykonujemy figury geometryczne z papieru następnie układamy z nich twarze przedstawiające różne emocje.
3.
A) Bardzo chętnie z rodzicami zagracie w Dobble literowe z wykorzystaniem wyprawki W50-52 doskonalenie spostrzegawczości i refleksu rozpoznanie grafemów.
Wersja 1: Zabawa w parach
Dwie osoby rozdają między siebie wszystkie karty z jednej wyprawki .
Jedną kartę należy położyć na środku stolika. Na sygnał rodzica każdy z graczy patrzy na swoją pierwszą kartkę i szuka wspólnej litery z kartą, która już na nim leży. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólną literę z nową kartą.Wygrywa ten kto pierwszy pozbędzie się kart.
Wersja 2: Gra w parach na zasadzie gry w wojnę. Wszystkie karty należy rozdać z osobami. Na sygnał gracze wykładają na środek po jednej kartce i szybko szukają wspólnej litery dla wszystkich dwóch kart. Osoba, która pierwsza głośno poda nazwę takiej litery zabiera kartę ze środka. Wygrywa ten co zbierze wszystkie karty.
B) Oglądanie czasopism dziecięcych lub książeczek z ilustracjami. Wyodrębnianie pierwszej głoski w nazwach wyrazów wskazanych przez dzieci.
C) Moje emocje: czytamy dzieciom emocje. Rysujemy emotikony, pokazujące emocje (radość, strach gniew, smutek, wstyd, zdziwienie), czytając zdanie podnosimy odpowiedni:
1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
2. Mama mnie pochwaliła
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała do mnie ciocia, której dawno nie widział*m
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok.
9. Dostał*m prezent od Zosi.
10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
4
A) Wykonajcie teraz pracę „Chmurka”. Rysujemy swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki w jednej wklejamy rzeczy sytuacje, które sprawiają, że radosne a w drugiej, które wywołują w nich smutek
B) pobawimy się teraz w Lustro dziecko jest lustrem i jego zadaniem jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera Po kilku minutach zmiana
C) Pora na wspólne pieczenie ciasteczek według dowolnego pomysłu i przepisu. Doskonalenie umiejętności matematycznych w używaniu jednostek wagi.
5
A) Iskierki na pewno chciałybyście wiedzieć skąd biorą się łzy i po co są łzy posłuchajcie:
Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczająca, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa.Dlatego, gdy płaczemy musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążą ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest reakcją naturalną naszego organizmu.
B) Pobawimy się teraz w zabawę w parach z użyciem tangramu W.48. (wyprawka)
„Smutny i wesoły” – jedna osoba układa smutnego ludzika, a druga – wesołego. Potem jest zmiana.
C) Posłuchamy teraz wiersza Doroty Niemiec pt „Gniew Gniewka”
Spytał raz Gniewko mamę, jak to bywa z gniewem,
a mama odpowiedziała zwyczajnie: – Synku, sama nie wiem.
-
Jak to? – rozwrzeszczał się Gniewko. – Ja ci wcale nie wierzę!
I ze złości potłukę wszystkie talerze!
Mama cierpliwie tłumaczy: – Tylko spróbuj nas może uratować, a talerze zamiast tłuc, pomóż mi do szafki schować.
Uspokój się, bardzo cię proszę, a tak się stanie być może,
że twój gniew, jak się pojawił, tak zniknie, uśmiech ci w tym dopomoże.
Czas zmienić tę minę gniewną, marsowy grymas zdjąć z twarzy.
Niech „gniew” się zachowa w twym imieniu, bo mi się spokój marzy.
Odpowiedzcie na pytania: Kto był bohaterem wiersza? O co Gniewko spytał mamę? Jak czuł się Gniewko, gdy usłyszał odpowiedź mamy? Jak zareagowała mama na gniew synka? Jak wyglądał Gniewko, gdy czuł gniew? Co miało pomóc Gniewkowi? Gdzie miał się schować jego gniew?
O czym marzyła mama?
Życzymy Wam dużo uśmiechu i mniej gniewu!
Pani Kasia i Pani Ola
Propozycja zajęć od 11.05-15.05 2020
Propozycje pracy z dzieckiem z języka angielskiego:
http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/How-to-get-dressed-5-6latki.odt
Propozycja zajęć zdalnych na tydzień od 4.05 do 8.05.20
Witajcie Iskierki Pani Kasia i Pani Ola przygotowały dla Was wiele ciekawych wiadomości na temat kraju, w którym mieszkacie naszej Polsce.
1
A) Dzień rozpoczynamy od toalety porannej ćwiczeń porannych a proponujemy Wam dzisiaj zabawę ruchową „Ogień”, „Woda”, „Błyskawica”
Biegamy po dywanie na hasło „Ogień” stajemy przy ścianie na hasło Woda wspinamy się na krzesełko hasło błyskawica kładziemy się na dywanie ,
B) Lubicie zabawy matematyczne przygotowałyśmy dla Was zabawę „Nasz Kraj” polega ona na segregowaniu liczb od największej do najmniejszej. Rozkładamy na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6, układamy je w szeregu od najmniejszej do największej. Na każdej karteczce z tyłu, zaczynając od najmniejszej. Prosimy o przygotowanie 6 karteczek, na 1 kartce z przedniej strony należy napisać liczbę o numerze 1, a z tyłu kartki napisać literkę „P”, następnie powtórzyć czynność z następującymi przykładami: liczba 2 i literka „o”, 3 i literka „l”, 4 i literka „s”, 5 i literka „k” oraz 6 wraz z literką „a”, czyli powstanie wyraz „POLSKA”. Poprosimy dzieci aby odczytały wyraz, podzieliły go na głoski na sylaby, próbują podać inne wyrazy kojarzące się z Polską.
C) „Godło Polski” – wykonujemy pracę z książeczki z 4 części na stronie 10a.
A) Iskiereczki, znacie na pewno wiersz „Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy
– Kto ty jesteś ?
– Polak mały
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi .
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
-W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien ?
– Oddać życie.
Odpowiedzcie na pytania na temat wiersza
*O czym jest wiersz?
*O jakich symbolach była mowa w wierszu
*Kto to jest Polak?
*Kim jest patriota?
B) „Narodowy Quiz”- to zabawa dydaktyczna sprawdzająca Waszą wiedzę na temat symboli narodowych.
Do zabawy będą potrzebne lizaki TAK i NIE pomoce znajdują się w wyprawce stronie 21
Rodzice czytają dzieciom zdania, a dzieci pokazują odpowiedni lizak oto przykładowe zdania:
Moją ojczyzną jest Polska.
Godłem Polski jest orzeł w koronie.
Ojczyzna to miasto.
Godło to biało-czerwony materiał.
Flaga składa się z dwóch kolorów czerwonego u góry białego na dole.
Polska to nasza stolica itp.
2
A )Zabierzemy Was dzisiaj w podróż palcem po mapie Polski. Bardzo prosimy o przygotowanie przez Rodziców mapy polski. Uwaga kochane dzieci, zaczynamy!
- Zakopanego
Wspinaczka górska zabawa ruchowa Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z klocków.
- Kraków
Smok zabawa z wykorzystaniem tangramu z wyprawki 48. Dzieci układają smoka z tangramu wg własnego pomysłu.
- Warszawa
Puzzle układanie obrazka z części. Dziecko składa obrazek z części Wcześniej tnie je na puzzle np. pocztówkę przedstawiającą zabytki Warszawy.
4.Poznań
„Koziołki” – wysłuchanie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa na sygnał gongu talerza dzieci w parach z Rodzicami siłują się i próbują przepchnąć rywala. Powodzenia.
- Toruń
Pierniki zabawa plastyczna Dzieci odrysowują od szablonu i wycinają pierniki Katarzynki. Ozdabiają według swojego pomysłu, potem możemy je dodawać i odejmować.
- Gdańsk
Wpływanie do portu zabawa manipulacyjna. W butelce umieszczamy kawałek styropianu kory korka i nalewamy wody. Dzieci tak manipulują butelką by okręt wpłyną do portu.
- B) Czy wiecie jak nazywa się stolica Polski? Tak to Warszawa, posłuchajcie wiersza Juliana Tuwima. Jaka wielka jest Warszawa?
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów,
I spacerów, i obszaru
Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.
Możecie nauczyć się na pamięć tego wiersza jak myślicie jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu Drodzy rodzice przygotujcie swoim pociechom pocztówki z zabytkami Warszawy. Utrwalcie nazwy zabytków. Prosimy o opowiedzenie dzieciom legendę o Syrence oraz wykonanie pracy plastycznej „Syrenka” techniką dowolną. Praca na pewno będzie wykonana super
3
A) Zapraszamy wszystkich do zabawy ruchowej „Orły” (dzieci) biegają po sali przy dowolnej muzyce naśladują lecące ptaki, gdy klaśniemy w ręce „orły” lądują kucają.
B) Każde z Was na pewno Kocha Polskę – swój kraj zapraszamy do wykonania plakatu „Kochamy i szanujemy Polskę”. Do wykonania tej pracy potrzebny nam będzie duży arkusz papieru. Na arkuszu rysujemy wielkie serce jako symbol miłości do Polski. Nad sercem dzieci wykonują napis „KOCHAMY I SZANUJEMY POLSKĘ” z pomocą Rodziców. Wycinają literki z kolorowych pism i przyklejają je pod sercem, następnie malują farbami jedną ze swoich dłoni w barwy narodowe tak, jak flagę i odbijają dłoń w środku narysowanego serca, co stanowi symbol zgadzania się z hasłem zapisanym u góry. Odbite dłonie dzieci podpisują swoimi imionami samodzielnie
C) Teraz wspólnie z Rodzicami odśpiewajcie hymn Polski. Na pewno wiecie ze trzeba zachować odpowiednią postawę.
4
A) Iskierki dzisiaj poznacie nową literkę „j”, czy wiecie jakie owoce na głoskę „j” możemy spotkać w naszych polskich lasach JAGODY. Prosimy bardzo o podzielenie wyrazu jagody na sylaby. Jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu? Czy znacie wyrazy rozpoczynające się na głoskę „j”? A czy potraficie wymienić wyrazy, w których głoska „j” występuje w środku wyrazu i na końcu? Zapoznajcie się z małą i wielką literką „J”, „j” i spróbujcie narysować ją palcem. Możecie ozdobić literkę „j”, znajduje się ona w wyprawce W7.B) „PATRIOTYCZNY QUIZ” – Wybieranie zachowań patriotycznych spośród innych. Wymieniamy różne zachowania, zadaniem dzieci jest wybrać te, które wskazują na zachowania patrioty.
Przykłady zachowań:
– Znam symbole narodowe.
– Potrafię zaśpiewać hymn.
– Gdy słyszę hymn, tańczę
– Wybieram towary wyprodukowane w Polsce
– Znam i zwiedzam zabytki w Polsce.
– Podczas świąt narodowych wywieszam flagę.
– Bawię się godłem i rysuję po nim.
– Kibicuję Polskim reprezentacjom sportowym.
– Uczę się historii naszego kraju.
– Zawieszam szalik z napisem Polska i godłem
|
bałwanowi zimą.
Gdy któreś z dzieci zadecyduje, że zachowanie nie jest patriotyczne, wyjaśnia, dlaczego tak sądzi.
5
Pora na ćwiczenie Waszej pamięci. Przygotowałyśmy dla Was zagadki o tematyce patriotycznej:
Biel na niej jest i czerwień.
Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie.
W górach mieszka wielki ptak,
to jest Polski naszej znak.
Ogoniasta panienka
miecz i tarczę ma w rękach.
Chociaż nie jest rycerzem,
to stolicy nam strzeże.
Na koniec chciałybyśmy, żebyście Kochane Dzieci, posłuchały piosenki o Naszej Ojczyźnie
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Życzymy udanej pracy. Pozdrawiamy Pani Kasia i Pani Ola 😊
Propozycja zajęć zdalnych na tydzień 27.04-01.05.2020 Tajemnice ksiązek
Witajcie Kochane Iskierki! 😊
W tym tygodniu przygotowałyśmy dla Was wiele zabaw i zajęć, na pewno będziecie zadowolone. Pani Kasia i Pani Ola życzą dobrej zabawy.
Temat: Dbamy o naszą planetę realizowany od 20.04 do 24.04. 2020.
Na początek dnia toaleta poranna, nie zapomnijcie oczywiście o ząbkach postarajcie umyć je dokładnie.
- Dzisiaj wykonamy doświadczenie pod okiem Rodziców. „Puste czy pełne”. Rodziców prosimy o przygotowanie dwóch plastikowych butelek jedna pełna wody, a druga pustą. Pytamy dzieci co jest w butelkach, dzieci zapewne odpowiedzą, że w jednej jest woda a druga jest pusta. Wyjaśniamy, że druga butelka również jest pełna i demonstrujemy kolejne doświadczenie. Zanurzamy drugą butelkę w misce z wodą i naciskamy jej ścianki. Wydobywają się bąbelki powietrza. Wtedy pytamy co było w środku?
– Miasto dzieci wykonują prace wycinając z gazet prostokąty różnej wielkości i naklejają obok siebie pionowo tworząc miasto Następnie nad nimi czarną kredką rysują spirale dymu.
– Posłuchajcie Iskierki opowiadania Smog Agnieszki Frączek.
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach „Ti-tit, ti-tit!”, atakowały nas mimo szczelnie zamkniętych okien.
– Rany, jaki korek – narzekał tata.
– Szybciej -prosi Antek.
– Wolniej – prosi mama .
– Nudzi mi się – jęczała Zosia.
– Pi.. – popiskiwał pies.
– Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek.
Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti-tit!”.
Wreszcie – pomalutku, koło za kołem udało nam się wyjechać za miasto. I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście). Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył. Nawet Zosia przestała się nudzić. Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zosia nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby jaśniej.
– Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama.
– To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka
– Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia.
– Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek.
– A co to za różnica? – zapytała Zosia,
– Ten Smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon, K na końcu….
– Czyli na ogonie?
– Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej. -Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się?
– Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”.
– Smog, o którym mówiła mama, też ma na środku trochę siarki. Ale na tym nie koniec podobieństw.
– Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda mamo?
– Prawda.
– Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata.
– A skąd się biorą takie smoki?
– Smogi – poprawił Antek. – Skąd? No z tej…Z tego… – plątał się.
– Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin?
– Mnóstwo.
– Właśnie mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczone nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki gospodarstwa domowe przez…. – przerwał nagle tata. – Zobaczcie jaki paskudny dom!
– Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu gęstego – brązowego – czarnego i pachnącego jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu. łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy.
– A fe! – zawołała Zosia.
– Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem.
– Psik! – kichnął pies.
– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama.
– Śmieci powiedział tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest bardzo zanieczyszczone – westchnął.
– A smog się cieszy – podsumował Antek
Wspólna rozmowa na temat opowiadania
Rodzic może zadawać pytania dziecku:
*Co to jest smog?
*Czym różni się Smog i smok?
*Zapisujemy wyrazy Smog i smok dzieci porównują je.
*Jakie są przyczyny smogu?
Zachęcamy do obejrzenia filmiku dla dzieci o zanieczyszczeniu powietrza do pobrania
- Matematyka
„Ukryty obraz” – doskonalenie dodawania w zakresie 10. Przygotowujemy zdjęcie wiatraka, które dzielimy na 10 części ponumerowanych od 1 do 10. Zadajemy dzieciom proste zagadki np. „Ile widzisz łącznie palców?”. Po poprawnej odpowiedzi odkrywamy część zdjęcia, którą wskazuje odgadnięta liczba. Gdy całe zdjęcie jest odsłonięte pytamy dzieci ,co na nim widać i do czego służy Wyjaśnia że wiatrak kręci się popychany siłą wiatru, a to pozwala wytworzyć prąd, który później można wykorzystać.
Wspólnie z Rodzicami wykonajcie wiatraczek. Potrzebne rzeczy do wykonania:
- – kartka papieru
- – korek
- – szpilka
- – patyczek
Podaję link do filmiku, w którym możecie zobaczyć jak się robi takie wiatraczki:
https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o&feature=youtu.be
Wasze wiatraczki są na pewno pięknie wykonane możemy teraz wykorzystać je do zabawy oddechowej kładziemy się na podłodze. Podnosimy wiatraczki na wysokość głowy i dmuchamy przerwa i znowu.
„Rakieta” – dzieci naśladują start rakiety stoją wolno klaszczą i tupią jednocześnie pochylając się raz w prawo raz w lewo. Potem klaszczą i tupią coraz szybciej. Obracają się szybko i uderzają dłońmi w kolana Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i wydają dźwięk pracujących silników rakiety. Podskakują, unoszą ręce i podskakują z okrzykiem „Hura!”. Zabawę można powtórzyć.
- „Zagrożone” – rozmowa z dziećmi na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem. Prosimy aby Rodzice przygotowali zdjęcia różnych zwierząt, wśród nich zagrożonych wyginięciem (takich jak: goryl, szympans, tygrys, nosorożec, słoń, lampart, żubr, niedźwiedź). Dzieci podają nazwy zwierząt. Następnie odwracamy obrazkiem w dół wszystkie zdjęcia zagrożonych wyginięciem. Wyjaśniamy, że tych zwierząt jest na świecie mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia, wycinają lasy zatruwają wodę.
Znacie pierwsze głoski z nazw zwierząt o których mówiłyście a czy znacie zwierzę którego nazwa rozpoczyna się na z np. zebra
– z ilu głosek i z ilu sylab składa się wyraz „zebra”?
Czy znacie wyrazy w których słyszymy głoskę „z” na początku wyrazu w środku i na końcu.
Spróbujcie narysować palcem wielką literkę „Z” i małą literkę „z”. Proszę wydrukować kartę pracy, nauczymy się piosenki która opowiada nam o duszkach leśnych a co one takiego robią dowiecie się w piosence pt. „Duszki, Duszki” Dorota Gellner, Aleksander Pałac.
piosenkę znajdziecie tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII&feature=youtu.be
- Iskierki czy wiecie co to jest recykling? Dzieci próbują odgadnąć. W razie potrzeby wyjaśniamy, że to jest zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów przetwarzanie odpadów na coś co można ponownie wykorzystać.
„Kolorowe kosze” – przypomnijcie sobie wiadomości na temat segregacji śmieci. Drodzy Rodzice, zadajcie dzieciom pytanie: „Dlaczego kosze mają różne kolory?”.
Tutaj znajdziecie bardzo interesujący film segregacji odpadów:
https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ&feature=youtu.be
- A teraz chwila na gimnastykę!
Na safari gimnastyka
Wąż na jednej skacze nodze,
(dzieci wykonują podskoki na jednej nodze)
małpka w wodzie bryka fika
(podskoki obunóż)
Żyrafa po drzewie chodzi
(marsz w miejscu i kiwanie palcem)
Hipcio robi pajacyka
(pajacyki)
hiena się przed myszką chowa
(obrót wokół własnej osi)
Struś pod piaskiem cały znika
(przysiad z zasłonięciem oczu)
i wystaje tylko głowa
(krążenie głową)
Ryknął lew niemal bezgłośnie
(nabranie powietrza w płuca i wypuszczenie go)
zebrze napędził tym stracha więc ucieka gdzie pieprz rośnie
(bieg po obwodzie koła)
słoń uszami za nią macha
(dłonie położone na uszach zbliżanie łokci do środka)
To już koniec jest wycieczki
(marsz w miejscu)
Uwierzyłeś w te bajeczki?
*Teraz pora na ćwiczenie pamięci. Przygotowałyśmy dla Was kilka ciekawych zagadek, związanych z ekologią, między innymi z naszym tematem „Dbamy o naszą planetę
Ekologiczne zagadki dla dzieci
Nikt z nas nie zaprzeczy,
Że w nim dużo rzeczy:
Obierki, odpadki, gruz i zwiędłe kwiatki
(śmietnik)
Kiedy samochody z miejsca nagle ruszą
Z rury wydechowej wydostać się muszą
(spaliny)
Stoją głodne i czekają
Na ulicy i na skwerku:
Na patyczki od lizaków i papierki od cukierków.
(kosze na śmieci)
Za wykonaną pracę od Pań w nagrodę otrzymujecie uśmiechnięte buźki! 😊
Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla dzieci:
- Ćwiczenia oddechowe.
Przykłady:
- Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
- Dmuchanie na płomień świecy.
- Dmuchanie na kulkę z waty, na skrawek papieru.
- Chuchanie na zmarznięte ręce.
- Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
- Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
- Nadmuchiwanie balonika, wypychanie policzków powietrzem.
- Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
- Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
- Liczenie na jednym wydechu.
- Powtarzanie zdań szeptem.
- Naśladowanie śmiechu:
- – che- che- che
- – cha- cha- cha
- – ho- ho- ho
- – chi- chi- chi.
2. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych.
Ćwiczenia warg:
- Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
- Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
- Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
- Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
- Cmokanie.
- Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
- Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
- Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
- Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
- Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
- Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
- Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
- Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka:
- „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
- Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Kląskanie językiem.
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
- Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
- Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
- Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
- Wypowiadanie sylab: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
Ćwiczenia policzków:
- Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
- Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
- Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
- Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
- Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
„Indianie’’
Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokanie) i żonami (cmokanie). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokanie ) i żonami (cmokanie ).
Drodzy Rodzice!
Przesyłamy 2 e-book’i z pomysłami! Pod linkiem znajdziecie aż 35 pomysłów na to, co można zrobić z dzieckiem w domu!
E-booki są dostępne za pośrednictwem tego linku: https://drive.google.com/open?id=1jq5pTXL26aV8_fkCF1QvOeAZS99iRaUf – proszę to skopiować i wstawić w pasek górny przeglądarki
Dajcie znać co o nich myślicie!
Propozycja zajęć na tydzień od 14.04.2020r do
17.04.2020r
1. Drogie Dzieci, wstajemy z łóżek i ścielimy je, ładnie składamy piżamę. Teraz pora na toaletę poranną. Myjemy buzię, ręce i ząbki.
Proponujemy Wam i Rodzicom ćwiczenia poranne
* wykonujemy pajacyki
* skręty tułowia
* kto szybciej?
* (opis zabawy) dzieci spacerują po dywanie na sygnał np. klaśnięcia, jak najszybciej siadają na krześle, stają na jednej nodze, kładą się na brzuchu itp.
2. Matematyka „łączymy zbiory z cyfrą”
– rodzic rozkłada na dywanie gotowe zbiory. Dzieci mają za zadanie przeliczanie ilości elementów w prezentowanych zbiorach, a następnie dopasowują je do poszczególnych cyfr poprzez właściwą cyfrę.
-
Lubicie na pewno miasto i wieś. Poszukajcie różnic i podobieństw wsi i miasta na podstawie zdjęć. Pytamy dzieci, któych terenów w Polsce jest więcej i pokazujemy na mapie.
-
„Od ziarenka do bochenka” – Drodzy Rodzice, prosimy o przeczytanie dzieciom opowieści ruchomo-naśladowczej z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
-
Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch,ciuch… – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się,
jak wygląda życie na wsi..
-
Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos klaskania)
-
Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszszsz). Słone grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrrr, wrrrrr, wrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszsz), rolnik wiezie ziarna ciągnikiem do młynarza (wrrrrr, wrrrrr, wrrrrr)
-
Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstaje mąka.
Aaaa-psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowana, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta)
-
Piekarnia: Z samego rana samochody (
brum, brum) z piekarni wracają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga. Jeszcze gorące. (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech)
-
Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch) do przedszkola.
3. Kochane dzieci czy potraficie poznać rośliny zbożowe, okopowe, oleiste i włókniste. Drodzy Rodzice, prosimy o udostępnienie dzieciom zdjęć lub naturalnych okazów roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (np. buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (np. słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (np. len, konopie)
-
Uwaga, a teraz prosimy o przygotowanie patyczków do uszu. Przyklejamy je do kartki i tworzymy z nich traktor. Dodajemy kółka z papieru kolorowego oraz dorysowujemy kierownicę do reszty rysunku.
Na pewno wykonałyście pracę super! 🙂
-
Na pewno Rodzice znają piosenkę ludową”Zasiali górale”, mogą ją zaśpiewać Wam, a wy spróbujcie z nimi. Piosenka jest dostępna na stronie www.uczę.pl.
Każde z Was wie co to jest ekologiczna żywność. Spróbujcie porównać zdjęcia warzyw i owoców z gospodarstwa i tradycyjnego. Może wspólnie poszukacie produktów ekologicznych w gazetkach lub na zdjęciach. Porozmawiajcie o nich z rodzicami.
– Iskierki, jesteśmy pewne, że lubicie chrupiący chlebek i bułeczki.
Zastanówcie się z jakich produktów można upiec świeży chleb i bułeczki. 😀
A to przepis na bułeczki!
500g mąki
35g drożdży
6 łyżek oleju
łyżeczka cukru
1/2 łyżeczki soli
300ml wody letniej
Wszystko produkty należy wymieszać, uformować bułeczki i włożyć do piekarnika (200 stopni C) na 20 minut.
Voila, i gotowe! 😉
Przepis sprawdzony. Polecamy.
Smacznego.
Drodzy Rodzice, możecie wspólnie z dziećmi upiec chlebek lub bułeczki. Dzieci wyrabiają ciasto, wy wkładacie do piekarnika. 🙂
5. Prosimy o przygotowanie kartek i kredek w celu narysowania sytuacji, w której dzieci czuły się docenione. Następnie prosimy o to, aby dzieci opowiedziały o sytuacji, która im się przydarzyła.- A na koniec zaproponujemy wspólne ćwiczenia z Rodzicami.
* wirujący bączek – dziecko ślizga się na brzuchu, a następnie na plecach.
* gorąca podłoga – biega z wysoko uniesionymi kolanami.
* ugniata podłogę – leżenie na plecach, uciska części ciała w podłogę.
Miłej oraz owocnej pracy i zabawy życzy Pani Kasia i Pani Ola.
Propozycja zajęć na tydzień 06.04-10.04 2020
Wielkanoc 2
Propozycje zajęć na tydzień 30.03 -03.04.2020 ( aby wejść otwórz temat)
Propozycja zajęć o tematyce Wielkanoc
Temat tygodnia realizowany od 23.03.20 do 27.03.20r
„Zwierzęta na wiejskim podwórku”
1. Praca plastyczna.
„Brudna świnka”.Proszę o wydrukowanie konturu świnki na różowym papierze lub pomalujcie kartkę na różowo kredkami Ozdabiajcie wspólnie z rodzicami świnkę palcami przy użyciu kremu czekoladowego i płatków owsianych.
2 „Z czego składa się jajko?”
Rozmowa z dzieckiem na temat z jaja z czego się składa. Dzieci rozbijają jajko i wyszczególniają białko od żółtka. Zachęcam do wspólnego stworzenia książki kucharskiej zawierającej potrawy z jaj dzieci rysują swoje pomysły np. jajecznica jajko sadzone jajko na twardo jajko faszerowane itp.
Rodzice mogą przygotować z dziećmi potrawę z jaj ulubiona przez dzieci.
Życzę Smacznego.
3 „Stary Donald farmę miał”. (piosenka)
Proponuję wspólne śpiewanie piosenki z rodzicami .Piosenka dostępna jest na stronie www.uczę.pl
4. Wysłuchanie wiersza i wspólna analiza „Na wiejskim podwórku” Stanisław Kraszewski. Rozpoznanie i podanie nazw zwierząt.
„Na wiejskim podwórku” Stanisław Kraszewski.
Na podwórku dumne matki prowadziły swoje dziatki
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko.
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka .
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa- łaciate cielątko,
Koza -rogate koźlątko,
Owca- kudłate jagniątko,
Świnka- różowe prosiątko,
Kurka -pierzaste kurczątko
Gąska- puchate gąsiątko,
Kaczka- płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko.
Wtem gospodarz konną furtką wjechał prosto na podwórko,
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy Co my teraz robić mamy
Wtem z kryjówek wyszły dziadki ,odnalazły swoje matki.
Krowę- łaciate cielątko,
Kozę -rogate koźlątko ,
Owcę- kudłate jagniątko
Świnkę- różowe prosiątko,
Kurkę- pierzaste kurczątko,
Gąskę -puchate gąsiątko,
Kaczkę- płetwiaste kaczątko
Znalazło mamę każde dzieciątko,
5. Zabawa matematyczna
Dzieci zasłaniają oczy Przed dzieckiem kładziemy tackę z kilkoma guzikami specjalnie dobranymi pod względem kształtu,wielkości,wyrażają swoje spostrzeżenia.
Materiału, z którego są wykonane oraz faktury, guziki małe bardzo małe, bardzo duże, ozdobne, plastikowe, z dziurkami i nóżkami. Dzieci badają guziki obracają w rękach stukają ściskają i w rękach
http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2020/03/angielski_-_5i6latki.zip
http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/angielski_3103_56_latki.zip
http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/angielski_5-6latki.zip
http://mp14.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2019/10/angielski_.zip
Temat tygodnia realizowany od 16.03 do 20.03 2020
„Witaj wiosno”
1.Praca plastyczna
” Marzanna” – wykonanie marzanny przez dzieci według ich własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, kredek, nożyczek, plasteliny i flamastrów.
2.”Wiosna na widelcu” Przygotowanie wspólnie z dziećmi zdrowego wiosennego śniadania z wykorzystaniem nowalijek. Mogą to być kolorowe kanapki, twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką albo np. wiosenna sałatka. Zachęcam do posadzenia razem z dzieckiem, warzyw np. cebula na szczypior , albo zasianie rzeżuchy , które później będą smacznym dodatkiem do dań.
3. Nauka piosenki „Wiosna, wiosenka” https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk.wysłuchanie
4. Praca z tekstem. Wysłuchanie opowiadania „Marzanna” Renata Piątkowska
Pierwszy dzień wiosny był tuż, tuż, a drzewa i trawniki nadal pokrywała warstwa śniegu. Białe płatki wirowały za oknem, a na parapecie zmarznięte ptaki przytupywały dla rozgrzewki.
–– Mam nadzieję, że jak zrobimy marzannę i wrzucimy ją do rzeki, to zima wreszcie się skończy – powiedziała nasza pani.
Ustaliliśmy, że chłopcy postarają się o słomę, a dziewczyny o bluzkę, spódnicę, wstążki i chustkę.
Anka zaproponowała nawet, że przyniesie dla Marzanny sukienkę swojej mamy, taką czarną, z niewielkim dekoltem, bardzo krótką i obcisłą. A do tego czarne szpilki i malutką błyszczącą torebeczkę.
Ale pani, nie wiadomo dlaczego, uparła się na białą bluzkę, wstążki i kolorową spódnicę. Nie chciała się też zgodzić na perukę, którą Zuza była gotowa wykraść z nocnej szafki swojej babci. Szkoda, bo to były całkiem ładne żółte loczki, ale podobno Marzanna musi mieć warkocze i to najlepiej ze słomy,
a na głowie koniecznie wianek.
–– Nasza kukła musi być najładniejsza ze wszystkich – zabrała się do roboty Majka i obiecała, że przyniesie Marzannie biustonosz swojej starszej siostry. – A na koniec oblejemy ją perfumami, żeby ładnie pachniała – dodała.
Pani, gdy to usłyszała, ostatecznie zgodziła się na perfumy, ale o biustonoszu nie chciała słyszeć.
W sumie Marzanna wyszła nam wielka i gruba. Miała okrągłą głowę i sterczące po bokach warkocze.
Na słomianej szyi pani zawiesiła jej czerwone korale, głowę ozdobiła wiankiem, a na przydługiej spódnicy zawiązała fartuszek w kwiatki. Wyszło nawet nie najgorzej. Niestety, Majka zamiast perfum przyniosła dezodorant. Miał całkiem ładny zapach, więc popsikaliśmy Marzannę pod pachami.
Na koniec pani zarzuciła jej na słomiane plecy kolorową chustę i powiedziała:
–– Świetnie się spisaliście. Kukła jak malowana. Jutro rano wrzucimy ją do rzeki. Ale najpierw pospacerujemy sobie z naszą Marzanną po okolicy. Bo musicie wiedzieć, że dawniej nosiło się Marzannę od domu do domu, żeby zabrała ze sobą całe zło, choroby i nieszczęścia. Dopiero potem
prowadzono ją do rzeki i topiono w wodzie lub palono. Chodziło o to, by za jednym zamachem pozbyć się wszystkich kłopotów, przepędzić zimę i przywołać wiosnę. Mam nadzieję, że nam się to uda.
No i nie wiem, co poszło nie tak, bo choć obeszliśmy z Marzanną trzy długie ulice, a potem wrzuciliśmy ją z głośnym pluskiem do rzeki, i choć na własne oczy widzieliśmy, jak płynie i po chwili znika pod wodą, to zima wcale nie przepadła wraz z nią. Śnieg dalej sypał i wiatr szarpał nam kurtki.
A ja myślałam, że razem z Marzanną wpadną do rzeki lodowe sople i śniegowe chmury, że mróz zaskrzypi i po raz ostatni uszczypnie mnie w nos. Miało być tak, że jak woda pochłonie słomianą kukłę, to zaraz potem zaświeci słońce, przylecą ptaki i zrobi się zielono.
–– Niestety, choć dziś jest pierwszy dzień wiosny, zima nie chce zostawić nas w spokoju. – Nasza pani była niepocieszona. – A przecież zwykle następnego dnia po utopieniu Marzanny na wsiach chodzono od domu do domu z zieloną sosnową gałęzią. Nazywano ją latkiem lub zielonym gaikiem.
Była przybrana wstążkami, wydmuszkami, papierowymi kwiatami i dzwoneczkami. Młodzi nieśli latko i śpiewali piosenki, jakby samą wiosnę prowadzili do domów, a gospodynie obdarowywały ich słodkimi plackami, jajkami, obwarzankami i drobnymi pieniążkami. Tak to właśnie dawniej
wyglądało. Ale w tym roku zima jest jakaś wyjątkowa i latko będzie musiało zaczekać. – Nasza pani westchnęła i otuliła się grubym szalem.
No i ta wyjątkowa zima trwałaby pewnie do dzisiaj, gdyby nie Dorota. Dorota to moja najlepsza koleżanka i to właśnie ona wymyśliła, że zima nie odeszła, bo nie spodobała jej się nasza wielka, gruba i niezgrabna kukła ze słomy w za długiej spódnicy.
–– Musimy spróbować raz jeszcze – powiedziała – ale tym razem same zrobimy Marzannę.
–– Jasne, i nasza będzie dużo ładniejsza. – Od razu spodobał mi się ten pomysł. – Może zamiast wpychać słomę do starej bluzki i zaplatać sztywne słomiane warkocze, poszukamy jakiejś lalki i przerobimy ją na Marzannę? zaproponowałam.
Oczywiście zakładałam, że to Dorota poświęci jedną ze swych lalek, bo ja nie miałam takiego zamiaru. Ona jednak nawet nie chciała o tym słyszeć.
–– No to co robimy? – spytałam, a Dorota wzruszyła ramionami i rozejrzała się po pokoju. To był największy pokój w jej domu. Pełno w nim było półek z książkami, zdjęć, obrazów i różnych komódek.
Na jednej z nich, obok lampy z żółtym abażurem, stał na dwóch łapkach stary wypchany zając.
Dorota wzięła go do ręki, obejrzała ze wszystkich stron, otrzepała z kurzu i powiedziała:
–– Nada się w sam raz. Zrobimy z niego piękną Marzannę.
–– A jak się połapią, że zniknął, to co? – spytałam trochę zaniepokojona.
–– Eee, tam – machnęła ręką Dorota. – Sama słyszałam, jak babcia narzekała, że ten zając to siedlisko kurzu i moli, że sypie się z niego sierść i jego miejsce jest w koszu na śmieci.
Szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, jak można przerobić zająca na Marzannę, ale okazało się, że to całkiem proste. Zwłaszcza że ubranka mojej największej lalki pasowały na niego jak ulał. Naciągnęłyśmy więc na szaraka żółtą bluzkę na ramiączkach i modną minispódniczkę w kratę. Potem Dorota zawiesiła mu na szyi kolorowe korale, a na łapce małą czarną torebeczkę.
Największy problem miałyśmy z uszami, które sterczały wysoko nad głową i nie wiadomo było, co z nimi zrobić. Wreszcie Dorota stwierdziła, że uszy to takie jakby warkocze i że nigdzie nie jest powiedziane, że warkocze muszą zwisać, bo równie dobrze mogą być zadarte. Skoro tak, to ozdobiłam każde ucho różową kokardą, a gdy jeszcze przycięłyśmy naszej marzannie wąsiki, to
wyglądała naprawdę pięknie. I nawet złote mole, które od czasu do czasu wylatywały z zająca, nie popsuły końcowego efektu.
Jeszcze tego samego dnia, choć było zimno i padał deszcz ze śniegiem, zaniosłyśmy naszą Marzannę nad rzekę i wrzuciłyśmy ją do wody. Chlupnęło, uszy z różowymi kokardkami zatańczyły na powierzchni i po chwili było po wszystkim. Wtedy pomyślałam sobie: Hej, zimno, bierz zająca i płyń
do morza, bo ładniejszej Marzanny nikt ci już nie zrobi!
Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale na drugi dzień, jak tylko się zbudziłam, zobaczyłam błękitne niebo, bez ani jednej chmurki. Świeciło słońce, ćwierkały ptaki, a śnieg zamienił się w pełne błota kałuże. Jednym słowem, nadeszła wiosna. Najwyraźniej nasza Marzanna spodobała się zimie
i odpłynęła w siną dal. Jestem pewna, że gdyby nie ja, Dorota i ta Marzanna ze sterczącymi w górę warkoczami to śnieg padałby u nas do dzisiaj.
– Rozmowa na temat opowiadani- sprawdzająca uważne słuchanie dziecka.
5. Matematyka klamerkowa . Dzieci przeliczają elementy i oznaczają odpowiednią cyfrę za pomocą np. klamerki , spinacza . Pomoce można wydrukować np. ze strony https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/grudzien/zima/matematyka-klamerkowa/